110 jaar in 010: première van documentaire over Erasmus Universiteit Rotterdam

Een volle bioscoopzaal bekijken de lustrumdocumentaire '110 jaar in 010'.
Medewerkers van de EUR staan in de bioscoop te kletsen tijdens de première van '110 jaar in 010'.
Alexander Santos Lima

De rode loper van bioscoop LantarenVenster werd uitgerold om gasten te verwelkomen voor de première van '110 jaar in 010', een documentaire over Erasmus Universiteit Rotterdam. Ter gelegenheid van ons 22e lustrum werden afgelopen jaar verschillende studenten, (oud-)medewerkers, alumni en anderen geïnterviewd over onze universiteit.

Onder andere de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb, Spinozaprijswinnaar Thea Hilhorst en Nobelprijswinnaar Guido Imbens komen aan het woord. Maar ook student Aisha Adhamova die mooi verwoordt wat Erasmus Universiteit Rotterdam voor haar betekent "a first step into a successful future".

Erasmus Universiteit Rotterdam begon ooit als universiteit met een focus op economie, en probeert de laatste jaren een transitie te maken naar een universiteit met een sociaal hart. Al het onderzoek en onderwijs moet een bijdrage leveren aan de samenleving. Dat is de leidraad door de documentaire heen.

Drie mannen die hebben gewerkt aan de lustrumdocumentaire '110 jaar in 010' poseren in de bioscoopzaal.
Alexander Santos Lima

Ode met een kritische noot

"Hier begint de toekomst, welkom bij Erasmus Universiteit Rotterdam", met deze woorden neemt een voice-over de kijker mee in het verhaal. Het is een ode aan onze universiteit, met een kritische noot. Een wereld die voor je opengaat als je hier komt studeren, tot ons onderzoek dat uiteindelijk de wereld verandert: allerlei facetten van studeren, werken en leven aan onze universiteit komen aan bod.

Van Desiderius tot vEURliefd

Van de Eurekaweek via de dies natalis en Meet the Professor naar het HeartBeat Festival. Zo neemt de documentaire je mee door het 110e lustrum jaar van onze universiteit en worden er verhalen vertelt over haar geschiedenis.

Een volle bioscoopzaal bij de première van '110 jaar in 010'.
Alexander Santos Lima

Een greep uit de onderwerpen: Ronald van Raak vertelt over wat wij nog altijd kunnen leren van de denker Erasmus, de vernieuwing van ons onderwijs bij Erasmus X in het HefHouse op Rotterdam-Zuid, oud-medewerker Cora Boele over hoe de universiteit is ontstaan, het onderzoek naar ondernemen als je een beperking hebt van René Bakker of hoe de liefde tussen medewerkers Tilly en Jan opbloeide op tijdens het verjaardagsfeest van de universiteit.

Geen Rotterdam zonder Erasmus

Belangrijk onderwerp is de relatie tussen universiteit en de stad. "Rotterdam ontleent zijn identiteit aan drie dingen: de Maas, Feyenoord en de Erasmus Universiteit", aldus burgemeester Ahmed Aboutaleb. Hoewel de burgemeester in zijn ambtstermijn de studentenpopulatie heeft zien veranderen, zegt hij wel: "Meer dan 50% van deze stad bestaat uit etnische minderheden, maar daar is nog geen reflectie van te zien aan de universiteit. Dat kan beter".

Annelien Bredenoord, Ed Brinksma en Ellen Verschoor zitten op de voorste rij van de bioscoopzaal.
Alexander Santos Lima

Het voorrecht om hier te studeren

Die diversiteit is ook iets dat rector magnificus en aanstaand voorzitter van Erasmus Universiteit Rotterdam Annelien Bredenoord met hart en ziel nastreeft. Daarnaast wil ze studenten meegeven: "Bedenk: ik heb het voorrecht om hier te studeren, leuk de stad in te gaan en andere leuke dingen te doen, maar wat is uiteindelijk mijn bijdrage aan de samenleving?"

Bakermat van een briljante student

Guido Imbens vertelt over de inspiratie die hij kreeg van het vak 'Mathematische besliskunde' van Alexander Rinnooy Kan, emeritus hoogleraar en voormalig rector magnificus van de EUR, waarmee hij nu nog steeds goed contact heeft. Rinnooy Kan reageert hierop vereerd in de documentaire: "Hij was ongetwijfeld een van de briljantste studenten die Rotterdam heeft meegemaakt."

De documentaire werd gemaakt in het kader van het 110-jarig bestaan en het 22e lustrum van Erasmus Universiteit Rotterdam. Medewerkers van onze universiteit werkten hiervoor samen met Het Haags Productiebedrijf. Je kunt de documentaire bekijken op YouTube en op 3 augustus 2024 ook op RTV Rijnmond.

Student is being interviewed in front of a camera for the lustrum documentary '110 jaar in 010'.

Lustrumdocumentaire '110 jaar in 010'

Het lustrumjaar van EUR loopt van de zomer 2023 tot en met het einde van het collegejaar, in de zomer van 2024. Komende tijd zullen er verschillende activiteiten rondom het lustrum plaatsvinden. Bekijk alle activiteiten en meer op de lustrum-pagina.