Veelgestelde vragen over demonstratie op campus Woudestein

Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
Polak Building buitenkant van het gebouw in de zon.

Van donderdag 30 mei t/m zondag 9 juni was er een pro-Palestina demonstratie op campus Woudestein. We kunnen ons voorstellen dat veel studenten en medewerkers vragen hebben over de situatie op de campus. Om misverstanden en ruis te voorkomen, zijn op deze pagina de meest actuele antwoorden op veelgestelde vragen te vinden.

Voor de laatste updates over de situatie kun je terecht op ons liveblog.

Laatste update: vrijdag 7 juni 2024; 11:00 uur

Veelgestelde vragen:

Demonstratie

De demonstratie is aangekondigd door de organisatie Rdam Studenten voor Palestina. Zij laten weten dat studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam actievoeren in solidariteit met de Palestijnse bevolking.

Samen met de andere Nederlandse universiteiten is onlangs een richtlijn opgesteld voor protesten. Daarnaast gelden de huisregels van de Erasmus Universiteit Rotterdam die je op MyEUR kunt lezen.

Aan het begin van de demonstratie op donderdagmiddag 30 mei is een e-mail verstuurd naar de EUR met vijf eisen: een academische boycot van Israëlische academische instellingen en bedrijven, transparantie op het gebied van de banden met niet-academische organisaties die profiteren van of actief zijn op gestolen Palestijns land, desinvestering van financiën op dit gebied, het verklaren van onvoorwaardelijke solidariteit met Palestijnse wetenschappers, studenten en medewerkers door op te roepen tot een permanent staakt-het-vuren in Gaza en Palestijnse studenten materieel en academisch te ondersteunen en geen politiegeweld.

Het College van Bestuur (CvB) heeft de demonstranten uitgenodigd om binnen met elkaar in gesprek te gaan zonder gezichtsbedekking en na identificatie. Op 5 juni heeft het CvB gesproken met vertegenwoordigers van de demonstranten op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Over de inhoud van het gesprek worden geen uitspraken gedaan, maar het CvB laat weten dat het een open en respectvol gesprek is geweest. Na zes dagen is het goed deze stap te hebben gezet, ook voor eventuele vervolggesprekken.

Het College van Bestuur wil graag in gesprek over de situatie in Gaza en banden met Israëlische instellingen onder bovengenoemde voorwaarden.

Campus Woudestein

Op campus Woudestein is alles open met enkele restricties. Parkeren kan alleen in parkeergarage Erasmus Plaza. Sanders Building, Erasmus Building en Mandeville Building zijn toegankelijk via 1 ingang op vertoon van studenten- of medewerkerspas.

Op dit moment is er geen reden om gebouwen te sluiten of evenementen af te zeggen. Mocht de situatie veranderen, dan zullen we dat communiceren. Houd het liveblog in de gaten voor het laatste nieuws.

Zie je een afwijkende of onveilige situatie? Meld het dan altijd bij Campus Security, bel: +3110 408 1100.

Je kunt terecht bij meldpunt voor ongewenst gedrag Safe@EUR. De speciaal opgeleide casemanagers kunnen je – al dan niet anoniem – verder helpen.

Alle informatie en updates met betrekking tot demonstraties op campus Woudestein vind je in ons liveblog.

Voel je je onveilig? Neem dan contact op met Safe@EUR