Bekijk het studieprogramma

Zorgmanagement (deeltijd)
Campus in de zomer

Dit ga je leren

Kom meer te weten over onze tracks!

Wereldwijd staan zorgorganisaties voor tal van ingewikkelde uitdagingen die worden veroorzaakt door trends zoals vergrijzing, personeelstekort en de verandering van leefstijl van mensen. Goed management is van cruciaal belang om deze en andere complexe problemen in de zorg adequaat op te kunnen lossen. De master Zorgmanagement is dé opleiding voor mensen die deze uitdaging aandurven.

In de master Zorgmanagement leer je om kennis van verschillende wetenschappelijke disciplines met praktische vaardigheden te combineren om tot oplossingen te komen voor de vaak lastige vraagstukken waarmee je als zorgmanager te maken krijgt. De zorgbehoefte van de patiënt staat daarin steeds centraal.

Leerdoelen 

Na het afstuderen kun jij complexe vraagstukken vanuit verschillende perspectieven deskundig analyseren en beoordelen. Hiervoor gebruik je jouw kennis van onder meer organisatie- en beleidswetenschappen, sociaal-medische wetenschappen en bedrijfskunde. Strategisch en financieel management, onderhandelen, zelfreflectie en omgaan met verschillende stakeholders worden je tweede natuur.

Onderwijsvorm 

In de master Zorgmanagement wordt veel gewerkt in werkgroepen. Aan de hand van concrete casuïstiek worden theoretische concepten en managementprincipes in relatie gebracht met de praktijk. Je krijgt vaardigheidstrainingen op het gebied van leiderschap, onderhandelen, samenwerken, omgaan met belanghebbenden en zelfreflectie. Je sluit de master af met een afstudeerscriptie.

Inhoud 

Het volledige onderwijsprogramma van de master Zorgmanagement omvat 60 EC. Alle studenten volgen 6 basisvakken van elk 5 EC. Daarnaast kies je een track die bestaat uit 2 keuzevakken van 5 EC. Als afsluiting van de masteropleiding schrijf je een scriptie (20 EC).

De deeltijdvariant van de master Zorgmanagement is deels Engelstalig en deels Nederlandstalig. De hoorcolleges zijn in het Engels en de werkgroepen zijn in het Nederlands. Literatuur en tentamenvragen zijn in het Engels maar studenten mogen de tentamenvragen in het Nederlands beantwoorden. Studenten schrijven hun thesis in het Nederlands. De colleges en werkgroepen vinden plaats op vrijdag.

Vakkenoverzicht (Jaar 1)

Blok 1

During the course 'Patient Centred Care Delivery' (PCCD) students will be taught the most important theories, recent systematic reviews and empirical findings regarding PCCD. During the last decade more and more attention has been given to PCCD; organisations aim to deliver care that is patient centred in order to improve patient outcomes. Evidence indeed has shown that PCCD results in improved health, health behaviour, and quality of life of patients as well as their family/caregivers. Still, evidence is inconclusive and organisations and professionals are generally unknowledgeable and struggle on how to improve PCCD and support interaction between professionals and patients in such a way that it stimulates co-care delivery between them (week 1).

 

Blok 2

The goals of the course are to give students an understanding of the theoretical backgrounds to and challenges of quality and safety in healthcare settings, to train students in reflexively working with these theories and in exploring specific quality and safety issues from a multi-dimensional perspective. Using active participation in class focused on professional behavior, peer review and a written take home examination, we aim for this course to help students in developing a self-reflexive and concrete academic mode of argumentation.
 

Blok 3

In this course, we focus on the development of health service operations management as a field of research, its relevance to develop and improve health services and on the basic concepts of health service operations management. Additionally, students develop their ability to address financial issues and explore financial implications of decisions regarding operations management.
 

Blok 4-5

Studenten kunnen 1 van de 4 aangeboden tracks kiezen:

1) Digital Transformation
2) Value-Based Health Care
3) Sustainable Health Care
4) Personal Leadership

In blok 4 en 5 in jaar 1 worden de keuzevakken ingeroosterd.

Track 1: Digital Transformation

In deze track richten we ons op de toenemende rol die data en technologie spelen in de gezondheidszorg en wat dit betekent voor het management. De twee keuzevakken in deze track zijn:

1. Digital Transformation: Drivers & Dilemmas
2. Embedding Digital Healthcare Technologies Responsibly

Track 2: Value Based Health Care

In deze track richten we ons op het maximaliseren van de waarde van zorg voor patiënten en het verlagen van de zorgkosten. De twee keuzevakken in deze track zijn:

  1. Value-Based Services 
  2. Healthcare Procurement & Value Chain Management

Track 3: Sustainable Health Care

In deze track richten we ons op de impact van klimaatverandering op gezondheid en gezondheidszorg, en op het verminderen van de impact van zorgorganisaties op milieu en klimaat. De twee keuzevakken in deze track zijn:

  1. Sustainable Care Systems 
  2. Sustainable Healthcare Organizations

Track 4: Personal Leadership

Dit is een meer open track, waarin je je persoonlijke ontwikkeling en ambities kunt nastreven. Studenten kiezen twee opties van totaal 10 ECTS uit onderstaande lijst (of één optie in het geval van Internationale uitwisseling):

  • Healthcare Ethics elective course
  • Internship
  • Internationale uitwisseling (d.w.z. volgen van relevante vakken bij een universiteit in het buitenland)
  • Één extern keuzevak bij een andere faculteit/universiteit (moet in lijn zijn met HCM en vereist toestemming van de Examencommissie)
  • Één keuzevak van een van de andere drie tracks 
     

Blok 6

This course aims to provide HCM students with theoretical lenses as well as practical knowledge to the understanding and dealing with governance and strategy issues in healthcare organisations.
 

Vakkenoverzicht (Jaar 2)

Blok 1

The aim is to enhance students’ quantitative and qualitative research skills, which can later be applied in subsequent courses and in writing the master thesis.

 

Blok 2

Employees are of crucial importance for the delivery of health care and the performance of health care organisations. Therefore, the management of health care organisations involves managing people. This course aims to provide insights in the behaviour of individuals and groups in organisations and the effects on performance and health care delivery. The first part of the course focusses on the management of employees using insights from Human Resource Management and leadership theories. Further, dilemmas and tensions related to leadership, performance management, teamwork, patient-centeredness, professionals, and well-being within healthcare organizations will be discussed.
 

Blok 3-6

Studenten mogen alleen deelnemen aan het vak 'Thesis' als het vak 'Thesis Plan' voldoende beoordeeld is.
 

Is dit jouw studie?

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen