Juridische bijstand

Indien u graag juridisch advies ontvangt met betrekking tot bezwaren, beroepen of klachten zijn er diverse externe instanties waar u contact mee kunt opnemen. 

De studentenlijn van de Landelijke Studentenvakbond

Het is mogelijk om informatie in te winnen bij de studentenlijn van de Landelijke Studentenvakbond. De studentenlijn wordt bemand door jonge juristen en vrijwilligers. Zij kunnen u advies geven met betrekking tot beroeps- en bezwaarprocedures. Zij kunnen u niet vertegenwoordigen in juridische procedures.

Voor meer informatie over de studentenlijn van de Landelijke Studentenvakbond kunt u terecht op de volgende website: https://lsvb.nl/studentenlijn/.

Juridisch Loket 

Het is ook mogelijk om uw probleem voor te leggen aan het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies. Het Juridisch loket kan op verschillende manieren worden bereikt:

  • U kunt het Juridisch loket bellen via 0900-8020, hieraan zijn kosten verbonden;
  • U kunt het Juridisch loket mailen via het formulier op de website van het Juridisch Loket (uw e-mail wordt binnen 3 werkdagen beantwoord door een van de juristen);
  • U kunt langsgaan tijdens het inloopspreekuur (meer informatie over de tijden en de locaties kunt u vinden op de volgende website: https://www.juridischloket.nl/contact/ .

Afspraak maken

Wanneer meer tijd nodig is om uw vraag te beantwoorden, kan de jurist van het Juridisch Loket besluiten een afspraak met u te maken.

Als u in aanmerking komt voor een afspraak, vraagt het Juridisch Loket naar uw inkomen en uw vermogen. Verdient u te veel of heeft u te veel vermogen? Dan kan het Juridisch Loket u helaas niet verder helpen. Dat bepaalt de Wet op Rechtsbijstand. Mogelijk kunt u dan terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering of vakbond.

Voor meer informatie over de werkwijze van het Juridisch Loket kunt u de volgende website raadplegen: https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/

Advocaat inschakelen

Als u met uw juridische probleem bij het Juridisch Loket komt, kijken zij eerst samen met u naar uw situatie. Het Juridisch Loket kijkt of een advocaat nodig is en of u de advocaat zelf kunt betalen. Als het Juridisch Loket u doorverwijst naar een advocaat, krijgt u een verwijsbrief.

Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan hoeft u de kosten van de advocaat misschien niet te betalen. De overheid betaalt de kosten dan voor u. Dit wordt 'gesubsidieerde rechtsbijstand' of 'een toevoeging' genoemd. Uw advocaat regelt de aanvraag voor een toevoeging. De Raad voor Rechtsbijstand beslist of u recht heeft op de toevoeging.

Als u een toevoeging krijgt, moet u nog wel een eigen bijdrage betalen. Hoeveel u zelf betaalt, hangt af van hoeveel u verdient. U kunt korting krijgen op de eigen bijdrage met een doorverwijzing van het Juridisch Loket.

Wanneer u geen advocaat krijgt toegewezen kunt u vanzelfsprekend zelf een juridisch adviseur of advocaat inhuren. Dit is echter op eigen kosten.

Tolk inschakelen 

De procedures bij de Faciliteit Rechtsbescherming van de EUR worden volgens de wet in de Nederlandse taal gevoerd. Indien u de Nederlandse taal niet goed beheerst kan het zijn dat u een tolk nodig heeft.

In beginsel moet degene die een tolk nodig heeft, zelf een tolk regelen en betalen. Afhankelijk van inkomen en eigen vermogen kan het zijn dat u recht heeft op een tegemoetkoming in de kosten van een advocaat/een mediator en/of een tolk. Dit wordt gesubsidieerde rechtsbijstand genoemd.

Het is dus belangrijk om te kijken of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Indien u hiervoor in aanmerking komt, kunt u gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen waarna u tevens een tolk toegewezen kunt krijgen.

Voor meer informatie over gesubsidieerde rechtsbijstand kunt u de volgende website raadplegen: https://www.rechtsbijstand.nl/mediation-rechtsbijstand/gesubsidieerde-rechtsbijstand/

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen