Deze tool kan – vooral door cursusontwikkelaars – gebruikt worden als een hulpmiddel om te vermijden dat perspectieven ‘willekeurig’ worden opgenomen, of louter als toevoegingen die eigenlijk alleen maar de potentiële marginale positie van zulke perspectieven versterken.
Deze tool bestaat uit twee rondes:
- De eerste ronde helpt je om je kritisch bewust te worden van de perspectieven die in een bepaalde cursus aan bod komen, en hoe deze perspectieven zich (momenteel) tot elkaar verhouden.
- De tweede ronde richt zich op het identificeren van de hiaten in een bepaalde literatuurselectie, welke literatuur kan worden toegevoegd en hoe die kan worden toegevoegd.
Deze twee rondes helpen je te begrijpen wat er ontbreekt/wat je nog meer nodig hebt voor je literatuurselectie. Na de eerste twee rondes volgt een deel met informatie over startpunten, suggesties en aanvullende informatie over waar je deze literatuur kunt vinden.
- De tool kan gebruikers helpen verder te kijken dan de (mainstream) literatuurselectie die ze aangeboden krijgen en dit voortaan altijd te doen.
- Studenten kunnen deze stappen volgen om hun kritische blik op literatuurselecties te trainen en om na te denken over wat voor soort literatuur relevant zou zijn voor hun onderzoeksprojecten, essays en ander cursuswerk.
- De vragen in deze tool kunnen ook als basis dienen voor gesprekken met collega’s en studenten om bepaalde literatuur kritisch te analyseren.
Hoe ziet je literatuurselectie er momenteel uit?
Dit helpt je om je bewust te worden van het perspectief of de perspectieven die in je huidige literatuurcollectie aan bod komen. Enkele variabelen om te overwegen:
- Wat zijn de (sub)disciplinaire achtergronden van de auteurs/boeken?
- Wat zijn de educatief-geografische achtergronden van de auteurs/boeken?
- Wat zijn de sociale achtergronden van de auteurs die je leest?
Wat ontbreekt er?
Als vervolg op het eerste deel richt dit deel zich op het identificeren van de gaten in een corpus van literatuur, welke literatuur kan worden toegevoegd en hoe die kan worden toegevoegd.
Deze tool is gemaakt door Kathrine van den Bogert, Elke Linders en Nicole Sanches van de Universiteit Utrecht.
U vindt de link naar de Literatuur Reflectie Tool hier.