Teamcontractactiviteit

Het doel van deze activiteit is om groepen studenten te helpen bepalen hoe ze succesvol kunnen samenwerken. De groep deelt standpunten, maakt afspraken en verbindt zich hieraan door een ‘teamcontract’ te ondertekenen. 

Waarom een teamcontract gebruiken bij je studenten?

Studenten moeten niet alleen teamworkvaardigheden ontwikkelen om hun traject aan de universiteit succesvol te doorlopen, maar ook om uit te blinken op hun toekomstige werkplek. Toch wordt er vaak van uitgegaan dat studenten deze vaardigheden al hebben, in plaats van ze hen op een expliciete manier aan te leren.

 Bij cursussen over impactgedreven onderwijs werken studenten in groepsprojecten, idealiter interdisciplinaire en diverse projecten. In een open studielandschap moeten ze samen beslissingen nemen, omgaan met onzekerheid, hard werken en vertrouwen op hun instinct. Deze omgeving biedt meerdere leermogelijkheden, maar ook veel uitdagingen, omdat de studenten te maken krijgen met verschillende perspectieven. 

Het teamcontract is een concreet en gemakkelijk uit te voeren tool om je studenten te begeleiden voor een succesvolle samenwerking tijdens de cursus. Bovendien is het een tool waarmee ze hun specifieke samenwerkingsstijl kunnen verkennen en bepalen en hun werk op zelfstandige wijze kunnen organiseren.  Deze tool kan gemakkelijk worden aangepast aan de specifieke kenmerken van je studenten en de cursus. 

 

Hoe pas je het teamcontract toe in je cursus?

De teamcontractactiviteit moet aan het begin van de cursus worden uitgevoerd. Dit zal je studenten duidelijk maken dat teamwork een belangrijk element van de cursus is waarvoor speciale aandacht en intentie nodig zijn. Tegelijkertijd kan er tijdens de cursus naar worden verwezen om mogelijke problemen in elke groep te onderzoeken en succesvol op te lossen, bijvoorbeeld tijdens coachingsessies. 

Inleiding

Presenteer deze activiteit door je studenten uit te leggen welke rol teamwork in je cursus zal spelen. Geef aan dat deze activiteit tijd en structuur biedt om hun werk als teams beter te organiseren, wat tijdens de hele cursus heel nuttig kan zijn. Toch moeten ze zelf bepalen hoe ze deze tijd gebruiken en moeten ze er het beste van maken. 

Deel 1: Individuele reflectie

Om met de teamcontractactiviteit te beginnen, neemt iedereen de tijd om individueel de volgende prompts te beantwoorden. De studenten kunnen ze in de klas opschrijven of van tevoren voorbereiden. Deze stap is belangrijk omdat studenten zo hun eigen waarden, voorkeuren en ervaringen kunnen verkennen voordat de groepsdiscussie begint. 

Prompts voor persoonlijke reflectie:

 

  1. Ik functioneer het best in groepen als...
  2. Bij het werken in groepen vind ik het niet prettig als...
  3. Mijn ervaring is dat dit effectieve strategieën zijn voor groepscoördinatie:

 

Deel 2: Groepsdiscussie

In deze stap wordt een groepsgesprek gehouden, waarbij de individuele reflecties worden gedeeld en relevante onderwerpen voor samenwerking in de groep worden verkend. Geef ze de volgende instructies:

 

Het doel van dit gesprek is om een aantal afspraken te maken die jullie zullen helpen om op een productieve en prettige manier samen te werken. Volg deze stappen:

  1. Kies één persoon die als moderator optreedt en de afspraken opschrijft.
  2. Deel wat je hebt opgeschreven tijdens de individuele reflectie. De moderator maakt aantekeningen. 
  3. Neem de volgende gespreksonderwerpen door waarover je kunt discussiëren. Aarzel niet om de ontwerpen te kiezen die voor jullie als groep zinvoller zijn. De moderator maakt aantekeningen. 

Teamwaarden. Welke waarden zijn belangrijk voor de groep en hoe komen zij tot uiting in het werk van het team?

Respect en inclusie.  Hoe zorgt de groep ervoor dat alle leden zich gerespecteerd en betrokken voelen en dat ieders ideeën worden gehoord en overwogen?

Individuele verantwoordelijkheden. Welke specifieke rollen en verantwoordelijkheden krijgt elk groepslid? Deel je persoonlijke sterke punten en voorkeuren. Denk aan je sterke punten en referenties, maar sta ervoor open om nieuwe rollen te verkennen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.[1]

Communicatie.  Hoe onderhoudt de groep een open en effectieve communicatie? Welke communicatiemethoden zal de groep gebruiken (bijvoorbeeld e-mail, chat, videogesprekken)? Je kunt je gebruikelijke rooster en beschikbaarheid aangeven. 

Bijeenkomsten. Hoe vaak komt de groep samen? Hoe zorgt de groep ervoor dat de bijeenkomsten productief zijn en op schema blijven? Jullie kunnen jullie voorkeuren bespreken voor de tijd en plaats om bij elkaar te komen. 

Organisatie en projectmanagement. Hoe zal de groep het projectmateriaal organiseren en beheren (bijvoorbeeld documenten, aantekeningen, bestanden enzovoort)? Hoe zal de groep de voortgang van het project bijhouden en ervoor zorgen dat deadlines worden gehaald?

Verantwoordingsplicht en conflictoplossing. Welke stappen zullen worden ondernomen om conflicten op een constructieve en respectvolle manier op te lossen? Hoe spreken jullie elkaar aan op jullie verantwoordelijkheden?  Wat zijn de gevolgen als niet wordt voldaan aan de verwachtingen uit het contract?

 

Deel 3: Groepsafspraken

In deze stap prioriteren studenten hun belangrijkste afspraken en verbinden ze zich ertoe door een contract te ondertekenen. Geef ze de volgende instructies:

 

Schrijf op basis van jullie gesprek minimaal 3 en maximaal 7 belangrijke afspraken op en onderteken het contract.

                                                                                                                                  Datum:           

Teamcontract

 

Schrijf minimaal 3 en maximaal 7 belangrijke afspraken op: 

 

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  

"We delen deze doelen en verwachtingen en gaan akkoord met deze regels, procedures en consequenties. Dit contract blijft van kracht tijdens de duur van deze cursus en alle groepsleden zijn verantwoordelijk voor de naleving ervan."

 

 

Naam en handtekening teamlid

 

 

 Naam en handtekening teamlid Naam en handtekening teamlid
Naam en handtekening teamlid Naam en handtekening teamlid Naam en handtekening teamlid

[1] Een interessante manier om deze activiteit aan te vullen is om studenten te vragen een vragenlijst in te vullen om hen te helpen hun rol in de samenwerking als groep te verkennen en hen hun resultaten te laten delen op dit punt van het gesprek. Een goed voorbeeld is de Belbin-vragenlijst.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen