Impactgedreven onderwijs stelt studenten in staat om positieve veranderingen teweeg te brengen in de maatschappij. Wij zijn ervan overtuigd dat studenten de kans verdienen om de vaardigheden, kennis en waarden te ontwikkelen die nodig zijn om urgente maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en bij te dragen aan een duurzamere en rechtvaardigere wereld waarin inclusiviteit wordt bevorderd en ongelijkheid wordt verminderd.
Bij impactgedreven onderwijs gebruiken we de Sustainable Development Goals (duurzameontwikkelingsdoelstellingen – SDG’s) als routekaart voor deze transformerende reis. Deze mondiale doelstellingen, vastgesteld door de Verenigde Naties, dienen als routekaart voor het aanpakken van kritieke problemen zoals armoede, ongelijkheid en klimaatverandering, en bieden een gedeelde blauwdruk voor vrede en welvaart voor mensen en de planeet, nu en in de toekomst. Duurzaamheid omvat binnen dit kader een breed scala aan inspanningen die zijn gericht op het waarborgen van een betere toekomst voor onze planeet en haar bewoners. Door middel van impactgedreven onderwijs houden studenten zich actief bezig met onderwerpen die sociale, ecologische en economische duurzaamheid bevorderen, om uiteindelijk toe te werken naar een meer rechtvaardige, veerkrachtige en harmonieuze wereld.
Het impactvermogen van studenten voor maatschappelijke verandering ontwikkelen
De SDG’s bieden een collectieve visie voor een betere wereld. De vooruitgang in de richting van deze visie verloopt echter teleurstellend traag. Als samenleving missen we het vermogen om onze steeds complexere realiteit effectief aan te pakken. Bij impactgedreven onderwijs is ons belangrijkste doel studenten in staat te stellen de competenties te ontwikkelen die nodig zijn om daadwerkelijk sociale verandering teweeg te brengen. Dit noemen we ‘impactvermogen’.
‘Impactvermogen’ omvat het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes dat studenten in staat stelt om met maatschappelijke urgenties om te gaan en een positieve impact op hun gemeenschap te hebben. Door middel van impactgedreven onderwijs willen we studenten de tools geven die ze nodig hebben om de grote maatschappelijke uitdagingen aan te gaan en zinvolle veranderingen teweeg te brengen. We weten dat dit geen gemakkelijke klus is. Om de Sustainable Development Goals (SDG’s) te verwezenlijken, hebben we een holistisch begrip nodig van wat het betekent om een transformationeel leider te zijn. In dit opzicht bieden de Inner Development Goals een waardevol kader voor het ontwikkelen van de innerlijke groei van studenten, die nodig is voor maatschappelijke transformatie.
Onderwijs voor de SDG’s: De Inner Development Goals integreren in impactgedreven onderwijs
Bij Impact at the Core erkennen we dat het aanpakken van complexe maatschappelijke uitdagingen meer vereist dan alleen externe actie; individuen moeten innerlijke capaciteiten ontwikkelen die hen in staat stellen te navigeren in onzekerheid, effectief samen te werken en integer te handelen. De Inner Development Goals (IDG’s) bieden een holistisch kader van transformatieve vaardigheden, gericht op het vergroten van ons collectieve vermogen om doeltreffend om te gaan met complexe uitdagingen op weg naar een duurzamere toekomst. In tegenstelling tot traditionele onderwijskaders die voornamelijk zijn gericht op academische kennis en vaardigheden, geven de IDG’s prioriteit aan innerlijke transformatie, waarbij kwaliteiten als zelfbewustzijn, empathie en sociale verantwoordelijkheid worden benadrukt.
Wij beschouwen dit kader als een effectieve blauwdruk die docenten kan inspireren om de persoonlijke (of innerlijke) ontwikkeling van studenten opzettelijk te integreren voor sociale en ecologische duurzaamheid. Dit kader dient als een handige tool voor het verwezenlijken van de SDG’s binnen impactgedreven onderwijs.
Momenteel omvatten de IDG’s 5 dimensies en 23 vaardigheden die essentieel zijn om positieve aanjagers van verandering te worden. Deze dimensies zijn:
- Zijn – Relatie met jezelf
- Denken – Cognitieve vaardigheden
- Verbinden – Zorgen voor anderen en de wereld
- Samenwerken – Sociale vaardigheden
- Handelen – Verandering mogelijk maken
Impactgedreven onderwijs sluit nauw aan bij de Inner Development Goals (IDG’s). Daarom geloven we dat het bij uitstek een ruimte kan zijn om deze capaciteiten te koesteren, zodat studenten in staat worden gesteld om effectieve aanjagers van sociale verandering te worden. Zo is impactgedreven onderwijs waardevol in het ondersteunen van de Inner Development Goals van studenten:
Zijn – Relatie met jezelf
Reflexiviteit is een cruciaal element bij impactgedreven onderwijs. We moedigen onze studenten aan om na te denken over de normatieve componenten van maatschappelijke urgenties en hun persoonlijke en professionele waarden als Erasmiaan. Onze studenten leren dankzij reflexiviteit hun innerlijke kompas te ontwikkelen, authentieker en zelfbewuster te worden en open te staan voor leren.
Denken – Cognitieve vaardigheden
Studeren leren dankzij impactgedreven onderwijs om complexe urgente kwesties te analyseren vanuit hun disciplinaire perspectief en tegelijkertijd de waarde van andere perspectieven en kennisbronnen te erkennen. Dankzij deze academische en systematische aanpak leren studenten kritisch te denken en ontwikkelen ze complexiteitsbewustzijn, het innemen van perspectieven en andere relevante cognitieve vaardigheden.
Verbinden – Zorgen voor anderen en de wereld
Door zich bezig te houden met authentieke zaken die van invloed zijn op echte gemeenschappen, leren studenten te zorgen voor anderen en de wereld waarin ze leven. Door te werken met echte maatschappelijke partners kunnen ze waardering, nederigheid, empathie, mededogen en bewustzijn van hun verbondenheid met andere (menselijke) wezens ontwikkelen.
Samenwerken – Sociale vaardigheden
Het bevorderen van een levendige onderwijsgemeenschap tussen studenten, docenten en maatschappelijke partners is heel belangrijk in impactgedreven onderwijs. Studenten werken samen met maatschappelijke partners om hun maatschappelijke uitdagingen beter te begrijpen en juiste (nieuwe) richtingen in te slaan. Tegelijkertijd worden studenten aangemoedigd om met hun medestudenten in teams te werken. Deze aanpak van samenwerkend leren helpt studenten om communicatievaardigheden te ontwikkelen, te leren samen iets te creëren, een inclusieve mentaliteit, vertrouwen en mobilisatievaardigheden te ontwikkelen.
Handelen – Verandering mogelijk maken
Bij impactgedreven onderwijs werken maatschappelijke partners en studenten samen om waarde te creëren, onder begeleiding van docenten. In overeenstemming met onze Erasmiaanse waarden leren we onze studenten zich verantwoordelijk te gedragen en zich proactief in te zetten om op een positieve, ondernemende manier bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Door zich bezig te houden met echte stakeholders die echte, gevoelde uitdagingen hebben en door te werken aan het creëren van impact, ontwikkelen studenten moed, creativiteit, optimisme en doorzettingsvermogen.
Bij het ontwikkelen van impactgedreven onderwijs kunnen docenten gebruikmaken van het kader van de Inner Development Goals (IDG’s) om de leerdoelen van hun cursussen af te stemmen op de holistische ontwikkeling van studenten. Door de IDG’s te integreren in het ontwerp van hun onderwijsprogramma kunnen docenten activiteiten ontwerpen die het zelfbewustzijn, het kritisch denken, empathie, samenwerking en impactvolle actie van de studenten bevorderen, terwijl met beoordelingen de vooruitgang in deze dimensies kan worden gecontroleerd en gestuurd. Door de IDG’s te integreren in impactgedreven onderwijs kunnen we zowel innerlijke als uiterlijke transformatie stimuleren en studenten in staat stellen om effectieve aanjagers van verandering te worden in hun gemeenschap en daarbuiten.
Meer weten?
SDG’s: https://sdgs.un.org/goals/ (opent in een nieuw venster)
IDG’s: https://www.innerdevelopmentgoals.org/ (opent in een nieuw venster)