Student agency

In onze pedagogische aanpak ligt de nadruk op student agency, zodat studenten actief vorm kunnen geven aan hun opleiding. Studenten hebben een stem en kunnen keuzes maken over wat en hoe ze leren, in overeenstemming met hun interesses en doelen. Student agency houdt in dat studenten hun eigen doelen formuleren, een plan maken over hoe ze deze doelen willen bereiken, en hun keuzes en voortgang monitoren en daarover nadenken. 

We stellen studenten in staat om een actieve rol te spelen in hun leerproces. Bij student agency wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat studenten keuzes maken die aansluiten bij hun interesses en doelen, vooral in cursussen en projecten die gericht zijn op het creëren van maatschappelijke impact. Student agency in impactgedreven onderwijs transformeert studenten van passieve ontvangers van kennis in actieve deelnemers aan het onderwijsproces, en bereidt hen voor om veranderaars te zijn in hun toekomstige loopbaan. 

Waarom is student agency belangrijk?

In meer traditioneel onderwijs maken docenten keuzes voor hun studenten, wat hun agency beperkt. We stimuleren de wil en het vermogen van onze studenten om een positieve verandering teweeg te brengen. In impactgedreven onderwijs willen we studenten laten ervaren dat ze invloed kunnen uitoefenen op wat er in de wereld gebeurt. Deze aanpak bevordert het gevoel van betrokkenheid en verantwoordelijkheid bij studenten en moedigt hen aan zich intensief bezig te houden met problemen van de echte wereld.

 

Hoe?

Een aantal tips voor het toepassen van student agency:

  • Maak duidelijk dat je student agency verwacht en licht toe wat dat is; 
  • Breng samen met de studenten de leerruimte tot stand; 
  • Ondersteun de vaststelling van doelen;
  • Bied keuzes aan;
  • Luister; 
  • Waardeer en stuur het nemen van risico’s; 
  • Laat studenten zien dat ze succes aan zichzelf te danken hebben; 
  • Spoor aan tot nadenken; 
  • Neem de tijd;
  • Geef feedback.

Zie onderstaande tabel voor meer informatie.
 

Hoe stimuleer je student agency?

 

 Tips 
Maak duidelijk dat je student agency verwacht en licht toe wat dat is 
  • Maak duidelijk wat je verwacht van student agency, leg uit wat het betekent en wat je concreet van studenten verwacht, zoals het bepalen van hun eigen leerdoelen en actieplannen.
  • Richt beoordelingen op het leerproces in plaats van op het eindresultaat.
  • Zet duidelijk het cursustraject voor studenten uiteen, zorg ervoor dat ze de komende activiteiten begrijpen en er vertrouwen in hebben, maar neem niet alle uitdagingen weg.
  • Bereid studenten voor op de onvermijdelijkheid van onzekerheid tijdens de cursus. 
  • Ga van een door de docent uitgevoerde voortgangscontrole over naar een door de student beheerde planning. Bied de studenten tools voor het bijhouden van hun voortgang en het beheren van hun leertempo. 
Breng samen met de studenten de leerruimte tot stand
  • Gebruik de eerste week voor kennismaking met de studenten.
  • Betrek de studenten bij de indeling van het klaslokaal om te zorgen voor een veilig, toegankelijk en boeiend studielandschap.
  • Laat studenten mee de regels opstellen die voor de klas gelden.
  • Ontwikkel gezamenlijke routines met inbreng van de studenten, zoals aankomst, overgangen, communicatie, bijeenkomsten, opruimen en weggaan.
  • Bevorder een respectvolle en verwelkomende sfeer door samen met de studenten een cultuur van respect, vertrouwen en emotionele veiligheid voor iedereen te creëren.
Ondersteun de vaststelling van doelen
  • Deel verwachtingen mee. Geef duidelijke deadlines. Verduidelijk welke kennis, conceptuele inzichten, vaardigheden en opstellingen de studenten in je cursus zouden kunnen opdoen en waarom.
  • Ondersteun de studenten bij het vaststellen van hun persoonlijke doelen en bij het monitoren en evalueren van hun voortgang. Bied hulp door voorbeelden te geven van doelen die kunnen worden nagestreefd.
  • Laat studenten nadenken over deze doelen.
Bied keuzes aan
  • Personaliseer het leren door de vaardigheden, behoeften en interesses van de studenten te onderkennen.
  • Geef de studenten de keuze hoe ze hun doelen nastreven.
  • Betrek de studenten via hun interesses en vier hun culturele identiteit.
  • Moedig authenticiteit aan door taken met een open einde toe te wijzen.
  • Creëer een veilige omgeving waarin de studenten kunnen ontdekken en risico’s kunnen nemen.
  • Stap van uniforme opdrachten over naar adaptieve/selectieve opdrachten, zodat de studenten hun leertraject kunnen personaliseren.
Luister
  • Neem de tijd om de student aan te horen. 
Waardeer en stuur het nemen van risico’s
  • Normaliseer de inspanning. Maak gebruik van de kracht van NOG (je kunt dit NOG niet).
  • Maak van fouten leermomenten.
  • Taken die te gemakkelijk of te moeilijk zijn, zullen de motivatie wegnemen.
  • Help de studenten begrijpen dat iedereen problemen en angsten heeft, fouten maakt en aan zichzelf twijfelt. Deel verhalen over mensen zoals zij die soortgelijke of nog moeilijkere omstandigheden hebben overwonnen.
  • Help de studenten alternatieve wegen naar succes te vinden als ze met een belemmering of tegenslag te maken krijgen.
  • Bied de studenten mogelijkheden om creativiteit te tonen en risico’s te nemen.
Laat studenten zien dat ze succes aan zichzelf te danken hebben
  • Moedig de studenten aan hun successen of mislukkingen te herkennen als het resultaat van hun eigen acties in plaats van externe factoren, zodat ze controle over hun resultaten krijgen.
  • Normaliseer het succes van de studenten en behandel het als een verwachte uitkomst in plaats van een zeldzame of toevallige gebeurtenis.
  • Leer de studenten het onderscheid tussen gewoon hard werken en effectieve, strategische inspanning.
  • Vertel de studenten dat intelligentie en talent geen vaststaande eigenschappen zijn, maar in de loop van de tijd ontwikkeld en verbeterd kunnen worden.
Spoor aan tot nadenken
  • Let goed op wat de studenten denken, waarover ze vragen stellen en wat ze nastreven.
  • Moedig vragen van studenten aan, ga erop in en stel open vragen om het gesprek te sturen zonder het te domineren. 
  • Maak gebruik van reflectie.
Neem de tijd
  • Neem de tijd om te reageren op ideeën van de studenten voor actie.
  • Gebruik de eerste week om hun het gevoel te geven dat ze bekwaam genoeg zijn om contact met stakeholders op te nemen.
Geef feedback
  • Gebruik specifieke, opbouwende en taakspecifieke feedback.
  • Deze moet gericht zijn op verbetering en niet op een einddoel. 
  • Moedig de studenten aan elkaar feedback te geven.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen