Energizers zijn korte en leuke activiteiten om energie in de klas te brengen. Ze zijn vooral nuttig na een pauze of een voornamelijk passieve activiteit. Door fysieke beweging en creatieve expressie worden de studenten meer cognitief en emotioneel beschikbaar om te leren. In dit document vind je 8 gemakkelijk uit te voeren energizers om energie, focus en positiviteit bij je studenten te stimuleren.
- Highfives:
- Laat de studenten in een kring staan en een snelle ronde highfives doen, waarbij ze positieve energie en enthousiasme uitwisselen. Moedig ze aan om oogcontact te houden en bij elke highfive te glimlachen.
- Gooien en naam zeggen:
- Vraag de studenten om in een kring te gaan staan en een kleine zachte bal of pittenzak naar elkaar te gooien terwijl ze de naam zeggen van degene naar wie ze gooien. Het doel is om het voorwerp snel te laten rondgaan en iedereen betrokken en geconcentreerd te houden.
- Danspauze:
- Speel een vrolijk liedje en nodig de studenten uit voor een spontane danspauze. Moedig ze aan om zich te laten gaan, hun lichaam te bewegen en te genieten van het ritme. Deze activiteit helpt spanningen los te laten en geeft energie.
- Woordassociatie:
- Ga in een kring staan en laat elke student snel een woord zeggen dat in hem opkomt. De volgende student moet een woord zeggen dat verband houdt met het vorige woord. Houd de vaart erin en zorg voor een snelle woordenketting. Deze activiteit stimuleert snel denken en moedigt creativiteit aan.
- Korte rekoefeningen:
- Begeleid de studenten in een reeks eenvoudige rekoefeningen. Doe ook rekoefeningen voor de nek, schouders, armen en benen. Laat de studenten diep ademhalen tijdens de rekoefeningen zodat ze zich verfrist en energiek voelen.
- Handen klappen met de groep:
- Laat de studenten in een kring gaan staan en begin met een ritmisch klappatroon. Elke student voegt op zijn beurt zijn eigen unieke klap toe aan de reeks. Het patroon blijft zich opbouwen naarmate elke student zijn bijdrage toevoegt. Deze activiteit bevordert coördinatie, teamwork en een gevoel van eenheid.
- Snelle loting:
- Geef elke student een stuk papier en een pen of potlood. Zet een timer op 30 seconden en vraag de studenten een eenvoudig voorwerp of symbool te tekenen dat staat voor iets wat ze leuk vinden of waar ze blij van worden. Laat ze als de tijd verstreken is hun tekeningen delen met een partner of de groep, waarbij ze kort de betekenis uitleggen.
- Woordklik:
- Leg een set woordkaarten klaar met positieve of stimulerende woorden. Deel de kaarten willekeurig uit aan de studenten. Op jouw teken moeten de studenten een partner vinden van wie de woordkaart ‘klikt’ met die van hen, zodat er een zinvol paar ontstaat. Deze activiteit stimuleert snelle verbindingen en creëert een positieve sfeer.