Het platform is gestructureerd aan de hand van de vier belangrijkste aandachtsgebieden, pijlers, schetsen bij het beoefenen van inclusief onderwijs: gemeenschapsvorming, verbindende communicatie, kritische zelfreflectie en contextualisering van kennis. Elke pijler heeft een aantal hulpmiddelen en hulpbronnen (toolboxen) die zich richten op praktische en specifieke interventies.
1. De pijler voor gemeenschapsvorming is het fundament waar de andere inclusie activiteiten op kunnen voortborduren.
- Deze activiteiten en middelen helpen om een veilige ruimte te creëren.
2. Inclusieve interpersoonlijke- en groepsdynamiek vereisen verbindende communicatie.
- Deze activiteiten en hulpmiddelen helpen om een moedige ruimte te creëren.
3. Kritische Zelfreflectie helpt om jezelf van anderen te onderscheiden, door persoonlijke en professionele reflectie.
- Deze activiteiten en hulpmiddelen helpen om persoonlijke groei tot stand te brengen, wat een bouwsteen is voor betekenisvolle connecties met anderen.
4. Contextualisering van kennis bevordert reflectie over representatie en de machtsverhoudingen waarbinnen de kennis, die wij als academici produceren en reproduceren, tot stand komt.
- Deze activiteiten en middelen helpen om intellectuele en maatschappelijke reflectie en verbinding te verwezenlijken.