De stakeholder arena is een evenement dat aan het begin van een module kan worden georganiseerd waarbij je partners uit de gemeenschap/maatschappij uitnodigt om hun ervaringen en/of perspectief op een bepaald onderwerp te delen. Dit onderwerp kan een uitdaging, SDG, maatschappelijk probleem, onderzoeksinitiatief, een overkoepelende vraag met betrekking tot een thema of een dilemma zijn waarbij er niet één beste aanpak voor een oplossing is.
De sleutel tot een zinvolle arena is om het podium te geven aan verschillende burgerinitiatieven, (soorten) organisaties, bedrijven of ngo’s die verschillende perspectieven hebben, zodat studenten en andere deelnemers een goed begrip krijgen van hoe het onderwerp zich kan manifesteren.
Als voorbereiding is een arena als deze het meest effectief als de verschillende partijen zich authentiek en ongefilterd kunnen uiten. Daarom adviseren we om de arena niet te veel in te kaderen, te controleren of te sturen. Het werkt het beste als studenten rechtstreeks met de verschillende actoren kunnen praten zonder tussenkomst van een externe moderator. We raden echter wel aan om een duidelijk tijdschema te hanteren en regels op te stellen met betrekking tot respect en nederigheid.
Je kunt dit op elke locatie en in elke ruimte organiseren die geschikt is voor het aantal mensen dat je wilt uitnodigen. De maatschappelijke partners die je uitnodigt kunnen optreden als gastdocenten, medelerenden die gedurende de hele module samen zullen werken met de studenten of casushouders, of kunnen een andere rol hebben.
Stakeholder arena roadshow
Een variatie op de arena zoals hierboven beschreven is om met het evenement op pad te gaan, waarbij studenten langsgaan bij de verschillende stakeholders in hun werk- of leefomgeving. Op deze manier krijgen stakeholders de mogelijkheid hun werk of context duidelijker te communiceren. Een nadeel is dat de verschillende organisaties misschien niet de perspectieven of ervaringen van anderen te horen krijgen, tenzij ze meedoen aan de roadshow.