Stagetraject Filosofie

Faculteit: ESPhil
Onderwijsthema: Studentcompetenties
Projectleider: Reindert Engwerda
Liaison: Liesbeth Noordegraaf-Eelens
Duur: September 2020 - december 2022
Status: In bedrijf

Missie

Studenten Filosofie zijn dagelijks bezig met complexe - wicked - problemen en de factoren die zulke problematiek veroorzaken. Dit is altijd een spanningsveld van onenigheid over waarden en doelen en van onzekerheid over kennis. Studenten beschikken over filosofische kennis en vaardigheden waarmee grote maatschappelijk vraagstukken kunnen worden gedefinieerd, geanalyseerd en geherstructureerd. Die eigenschappen komen goed van pas in de maatschappelijke context, waar problemen vrijwel altijd complex van aard zijn.

Om hun kennis en vaardigheden in te kunnen zetten voor een maatschappelijke impact moeten studenten schakelen en samenwerken met de buitenwereld. Zo ontwikkelen ze een verscheidenheid aan professionele, praktische en communicatieve vaardigheden. ESPhil daagt studenten uit om bij te dragen door hun filosofische kennis en vaardigheden buiten de deuren van de universiteit te gebruiken. Door dit te doen leren ze hoe ze een impact kunnen maken en dragen ze gelijk bij aan mogelijke oplossingen voor wicked problemen.

Implementatie

Het project bestaat uit twee onderwijsprogramma’s: een filosofische stage in Bachelor 3 waarbinnen studenten werken aan de wicked problemen van een organisatie en een voorbereidende cursus waarin ze zich ontwikkelen tot wat je een impactgedreven filosoof zou kunnen noemen, een filosofische professional. De stage richt zich op het definiëren, analyseren en herstructureren van een vraagstuk. In reactie op het probleem ontwikkelt de student in een interventie in samenwerking met de stakeholder. Tijdens de stage werken studenten aan hun persoonlijke ontwikkeling en impactvaardigheden. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met medestudenten, in workshops en reflectiesessies.

De voorbereidende cursus bereidt ze voor op hun stage en is gericht op de persoonlijk en professionele ontwikkelen van studenten. In dit projectvak organiseren studenten die ontwikkeling zelf door persoonlijke doelen te stellen en workshops te volgen die hen in staat stellen impact te maken tijdens de stage.

Een mooi voorbeeld van een stage is die van een filosofiestudent die aan de slag ging op een politiebureau. In deze omgeving worden mensen regelmatig geconfronteerd met complexe en terugkerende zaken als ondermijning, etnisch profileren en onveilige wijken als gevolg van criminele activiteit. De student analyseerde een van deze kwesties en onderscheidde onderliggende aannames - impliciete vooroordelen - in het optreden en beleid van de politiek. De student stelde deze ter discussie, schudde ze als het ware door elkaar, herformuleerde het vraagstuk en kwam aan de hand van filosofische perspectieven tot een set aandachtspunten. Uiteindelijk heeft de student de analyse en herformulering niet alleen in een verslag gevat, maar de bevindingen ook actief vertaald naar een workshop voor de agenten. Met een dergelijke interventie heeft de student een complex vraagstuk aan

De filosofische stage is gericht op leeractiviteiten binnen en buiten de universiteit, die studenten helpen hun professionele identiteit te ontwikkelen en te werken aan de vaardigheden die nodig zijn om hun ambities waar te maken.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen