Faculteit: Universitair medisch centrum Erasmus MC Rotterdam
Project lead: Silvan Licher (SL), MD, PhD en Natalie Terzikhan, PhD
Tijdsduur: de minor duurt 10 weken
Status: loopt al
Missie
De ideeën over wie er in aanmerking komt voor de titel ‘succesvol’ wetenschapper zijn aan het veranderen. Behalve het publiceren van prestigieuze artikelen en het opleiden van collega’s wordt van wetenschappers tegenwoordig ook verwacht dat ze ‘maatschappelijke impact’ hebben. Alle (onderzoeks)disciplines moeten aan deze eis voldoen. Maar wat houdt ‘maatschappelijke impact’ eigenlijk in? Waarom is dat zo belangrijk voor mijn carrière en waarom?
In deze minor komen drie zeer belangrijke onderwerpen aan bod die toekomstige professionals inzicht geven in hoe zij invloed kunnen uitoefenen op de maatschappij: 1) wetenschapscommunicatie 2) open wetenschap en 3) betrokkenheid van het algemene publiek. Jarenlang heerste de opvatting dat wetenschappelijke carrières afhankelijk waren van publicaties in gerenommeerde tijdschriften als Nature en Science. Maar bij het meten van de effectiviteit van een wetenschapper wordt ‘maatschappelijke impact’ steeds belangrijker. In deze minor leren studenten welke problemen het vertalen en implementeren van wetenschappelijke bevindingen in de samenleving belemmeren en bemoeilijken.
Implementatie
Het Erasmus MC is bezig met het opzetten van een medisch curriculum en heeft onlangs een herziene visie gedefinieerd: ‘Erasmusarts2030’: het Erasmus MC wil studenten graag opleiden tot breed georiënteerde, academisch geschoolde artsen die goed zijn voorbereid op nieuwe technologische ontwikkelingen en die maatschappelijk betrokken zijn. In dit op deze visie gebaseerde en door Impact at the Core ondersteunde project leren betrokken studenten niet alleen nieuwe vaardigheden (bijv. een bestaand maatschappelijk probleem op het terrein van de gezondheidszorg kritisch analyseren, een project beheren, samenwerken met collega’s, enz.), maar ook hoe zij (maatschappelijke) impact genereren.
‘Van wetenschap naar maatschappij’ is gebaseerd op de principes van een projectmatig leerproces: onder supervisie van een mentor werken de studenten een aantal weken lang aan een probleem. Er wordt competentiegericht onderwijs over effectieve samenwerking, leiderschap en communicatie aangeboden om studentengroepen te begeleiden.