Het doel van deze activiteit is om samen met je studenten een rubric te maken, bijvoorbeeld om een groepsopdracht te beoordelen. Dit zal hen helpen om de succescriteria beter te begrijpen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces.
Waarom samen met de studenten rubrics maken?
- Het betrekt de studenten bij een educatief partnerschap en zet een toon van samenwerking voor de rest van de cursus.
- Het biedt studenten een diepgaand beeld van de opdracht en de succescriteria, zodat ze beter worden in het kritisch beoordelen van hun eigen werk.
- Het moedigt formatieve beoordeling aan: het gebruik van de rubric wordt een kans om samen te leren in plaats van alleen een beoordelingsinstrument te zijn.
- Het sluit aan bij de principes van impactgedreven onderwijs door vorm te geven aan een echte ‘onderwijsgemeenschap’, waarbij student agency en reflectie vooropstaan.
- Voorkennis en ervaring activeren. Vraag de studenten of en hoe ze de rubrics gebruiken die jij of andere docenten geven en of ze al dan niet nuttig zijn, en waarom. Dit zorgt ervoor dat jullie dezelfde taal spreken en helpt je om op hun zorgen en behoeften in te gaan.
Hoe maak je rubrics samen met de studenten?
1. Inleiding
- Geef je visie op het gebruik van rubrics. Leg je studenten uit waarom je een rubric gebruikt, hoe deze je helpt bij het beoordelen en hoe deze hen kan helpen in hun leerproces. Dit zorgt dat studenten de relevantie begrijpen van de activiteit waaraan ze gaan deelnemen en vergroot hun betrokkenheid.
- Presenteer de rubric die je hebt gemaakt en de belangrijkste kenmerken ervan in de context van de opdracht. Deze activiteit heeft tot doel een bestaande rubric aan te passen, niet om er zelf een te maken.
2. Individuele verkenning
- Elke student leest zelf de rubric en markeert de delen die voor hem of haar onduidelijk zijn.
Voorbeeld:
Criterium | Twijfels |
"Het probleem is relevant en urgent voor de bevolking"
| Hoe herken ik dat een project relevant is? Wat bedoelen ze met ‘urgent’?
|
3. Brainstormen en bespreken in de groep
- Stel na de individuele verkenning vast over welke criteria er meer twijfels bestaan.
- Op een Miro-board of op een groot stuk papier wordt elk criterium geschreven en plakken de studenten post-its met toelichtingen en eigen voorbeelden. Dit kan in kleine groepjes of met de hele groep worden gedaan.
- Tot slot leest de docent (of een student) de verduidelijkingen en voorbeelden voor die iedereen heeft voorgesteld. De hele groep beslist welke belangrijk en nuttig zijn om in de nieuwe rubric op te nemen.
Voorbeeld:
Criterium | Verduidelijkingen en voorbeelden |
"Het probleem is relevant en urgent voor de bevolking" | Een probleem wordt als ‘relevant’ beschouwd als meer dan één informatiebron (literatuuronderzoek, interviews enzovoort) de kwestie duidelijk als een probleem aanmerkt. Een probleem wordt als ‘urgent’ beschouwd als de geraadpleegde deelnemers aangeven dat het serieuze gevolgen heeft voor een of meer aspecten van hun leven (onder andere lichamelijke gezondheid, mentale gezondheid en financiën). Een voorbeeld van een urgent probleem is "De gezinnen in de buurt hebben geen toegang tot schoon water". |
4. De rubric testen
Laat indien mogelijk een opdracht zien die studenten in een voorgaand jaar hebben afgerond. Vraag de studenten om in kleine groepjes de gezamenlijk gemaakte rubric te gebruiken om de opdracht te beoordelen. Dit kan helpen om twijfels weg te nemen en kan leiden tot nieuwe verduidelijkingen die kunnen worden toegevoegd aan de samen gemaakte rubric.
- Kies een opdracht die naast hoge scores op sommige onderdelen van de rubric ook lagere scores heeft.
- Zorg ervoor dat je de namen van de studenten van het voorgaande jaar wist.
5. De samen gemaakte rubric delen
Verzamel alle input van deze ervaring en stuur de nieuwe samen gemaakte rubric naar je studenten, zodat ze deze kunnen gebruiken bij het werken aan hun opdracht.
6. De activiteit evalueren
Geef de studenten indien mogelijk een ‘uitrijkaart’ of een kleine enquête waarin je hen vraagt naar de bruikbaarheid van het samen maken van een rubric en tips voor verbetering. Of je kunt er een vraag over opnemen in de afsluitende enquête aan het einde van de cursus.
Referenties
Metropolitan State University of Denver in de pers. https://www.msudenver.edu/early-bird/consider-including-students-in-creating-rubrics/