Impact at the Core is een programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat werkt aan onderwijs waarbinnen studenten samenwerken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen. Het programma komt voort uit de afspraken die onderwijsinstellingen en studentenverenigingen met de overheid hebben gemaakt. In het akkoord staat dat de beschikbaar gestelde gelden worden ingezet om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Dit doen wij door het financieren, opzetten en mede ontwikkelen van initiatieven voor impact gedreven onderwijs. Daarmee bedoelen wij onderwijs waarin onze positieve bijdrage aan de samenleving centraal staat.
Waar het bij ons om draait: studenten uitdagen om samen te werken met maatschappelijke stakeholders om de belangrijkste eigenschappen van bepaalde vraagstukken te lokaliseren en deze vanuit een veelheid aan perspectieven te analyseren. Zo bedenken ze samen met medestudenten, docenten en professionals uit de praktijk de bouwstenen van mogelijke oplossingen. Het potentieel dat onze studenten hebben als ze over disciplines heen samenwerken, is enorm. Daarom streeft Impact at the Core waar mogelijk naar interdisciplinair onderwijs.
Bedrijven, organisaties en overheden roepen op tot samenwerking met universiteiten om oplossingen te vinden voor de problemen die in de samenleving leven. De vindingrijkheid en gedrevenheid van onze studenten kunnen worden gebruikt om iets goeds en nuttigs te doen, zelfs als ze nog in de onderwijsomgeving zitten. Met impact gedreven onderwijs dagen we hen uit om zichzelf de vraag te stellen: wat is mijn kracht, hoe kan ik bijdragen als onderdeel van een team, waar ben ik gepassioneerd over en wat kan ik uit deze ervaring meenemen? Zo betrekken we studenten in het proces van co-creatie met stakeholders en onderzoekers.
Ook onder studenten horen we een roep om onderwijs dat aansluit bij hun maatschappelijke oriëntatie en beroepsperspectieven. Ze vragen ons niet alleen om hen onderzoeksmethoden en theorie aan te leren, maar ook om hen de vaardigheden en ervaring aan te reiken die ze nodig hebben om te participeren op de arbeidsmarkt en om bij te dragen aan oplossingen voor de problemen waar ze gepassioneerd over zijn.
Impact gedreven onderwijs vereist dat we de rol van de leraar opnieuw definiëren. Onze wetenschappelijke stafleden willen zichzelf graag ontwikkelen; zij zien mogelijkheden om studenten te betrekken bij hun onderzoek en willen hen ervaring laten opdoen door hen te laten werken aan hedendaagse vraagstukken. Impact at the Core wil docenten de ruimte geven om op hun eigen manier invulling te geven aan impactonderwijs. In termen van handelen van onze kant vertaalt zich dit in ‘train de trainer’-cursussen en het organiseren van webinars en andere evenementen waarin we verfrissende perspectieven op onderwijs introduceren en bespreken. De voortgang van onze projecten en de inzichten van onze praktijkgemeenschap delen we hier, op ons kennisplatform!