Onderzoek naar impact gedreven onderwijs: Onthulling van een kwalitatieve onderzoeksreis
Het bewandelen van het innovatieve pad van impact gedreven onderwijs sinds de start in 2020 is een fascinerende reis geweest als onderdeel van de onderwijsvisie van de EUR. In de afgelopen drie jaar hebben verschillende cursussen binnen de faculteiten van de EUR-vorm gekregen en de evolutie van deze baanbrekende onderwijsaanpak gemarkeerd. Terwijl we ons verdiepen in dit transformatieve pedagogische instrument, wordt de cruciale taak van het selecteren van een geschikte onderzoeksmethodologie duidelijk, waarmee de basis wordt gelegd voor ons theoretische en empirische kader.
In de beginstadia van impact gedreven onderwijs waren de onderzoeksinspanningen vooral gericht op het beoordelen van de positieve maatschappelijke impact. Ons huidige onderzoek richt zich echter op het begrijpen van de implicaties van impact gedreven onderwijs voor studenten en de leeromgeving. In het streven naar een onderzoek dat gericht is op beschrijving en betekenis in plaats van voorspelling en meting, wordt een kwalitatieve onderzoek benadering, zoals bepleit door Laverty (2008), van het grootste belang.
Het onderzoeksteam van Impact at the Core wil een sterke en gezonde lijn van kwalitatief onderzoek bevorderen. Als uitgangspunt voor ons onderzoeksdesign omarmen we een etnografisch onderzoek geleid door interpretatieve fenomenologie. Deze aanpak zorgt voor een uitgebreide verkenning van Impact-gedreven onderwijs, waarbij de essentie van de innovatieve, evoluerende en veelzijdige aard ervan wordt vastgelegd.
Ga met ons mee op deze kwalitatieve onderzoeksreis en ontdek de transformatieve impact van onderwijs op individuen en hun bredere leeromgeving.
Ben jij een Early Career Researcher (ECR) die een kwalitatief onderwijsonderzoek uitvoert? We zouden graag met u in contact komen, ervaringen uitwisselen en samen onze methodologieën verbeteren. Laten we samenwerken en onze onderzoeksinspanningen versterken.
Methoden
Om deze onderzoeksvragen te beantwoorden, zullen we verschillende methoden en benaderingen gebruiken. We zullen een grondige review uitvoeren van bestaande literatuur om Impact Gedreven Onderwijs te begrijpen in de context van andere transformatieve leerbenaderingen. Door middel van interviews, enquêtes en data-analyse zullen we inzichten verzamelen van studenten, docenten en belanghebbenden die betrokken zijn bij Impact-gestuurd onderwijs.
Een reeks casussen zal worden gebruikt om de onderzoeksvragen te beantwoorden. Het doel is om een rijk en gedetailleerd inzicht te krijgen door aspecten van impact gedreven onderwijs te onderzoeken en zo de implicaties ervan beter te begrijpen. Het onderzoek is erop gericht om een aantal theoretische punten te belichten om de theorie die is gebaseerd op de gegevens te bevestigen en te verbeteren (Robson, 2011; Savin-Baden & Major, 2012; Thomas, 2013).
Door deze methoden te gebruiken, wil ik een gedetailleerde en goed onderbouwde beschrijving en analyse van de casus ontwikkelen die praktijk- en beleidsbeslissingen kan informeren.