VIDEO | Aftrap CoP Design Onderwijs met Kees Dorst

Hoe kan impactgedreven onderwijs studenten helpen bij het maken van een positieve maatschappelijk impact? De eerste editie stond volledig in het teken van design onderwijs. Kees Dorst, Professor Ontwerpinnovatie aan de University of Technology Sydney en een toonaangevend denker op dit gebied, trapte af met een inspirerende keynote.

Complex. Verwarrend. Opwindend.

Na de presentatie van Kees hebben we de deelnemers gevraagd om te vertellen wat er als eerste in ze opkomt als ze denken aan design onderwijs. De word cloud die dat opleverde, bleek een nuttig startpunt voor discussie en verder onderzoek. Reacties varieerden van 'zakelijk' tot 'maatschappelijk' en van 'inspirerend' tot 'verwarrend'. Het gaf een waardevolle eerste impressie: er zijn kansen en vragen, maar er bestaat ook een brede bereidheid om het onderwerp verder te onderzoeken.

In een eerste break-out sessie hadden deelnemers de kans om meer te leren over de bestaande vormen van designgericht onderwijs binnen de EUR. Tijdens de tweede break-out sessie hebben we de aanwezigen gevraagd om samen met ons na te denken over een set leervragen. Deze lijst zal tevens dienen als het startpunt voor onze community of practice. De leervragen vind je onderaan deze pagina!

Impact by Design Kees Dorst Keynote

Leervragen

Samenwerken met stakeholders

• Hoe verkrijgen en integreren we goede en relevantie problemen van onze partners in de maatschappij?
  • Hoe creëren we een duurzame manier om met externe partners samen te werken? Hoe vinden we zulke partnerschappen?
  • Wat kunnen/mogen we verwachten van deze maatschappelijke belanghebbenden? Wat mogen zij van ons verwachten?

Vaardigheden en competenties

• Hoe integreren we transdisciplinaire ontwerpuitdagingen in het reguliere onderwijsprogramma?
  • Hoe begeleiden we studenten die in het proces tegen obstakels en mislukkingen aanlopen?
  • Wat zijn de vaardigheden en competenties die we de student proberen bij te brengen? Hoe kan ontwerpgedreven onderwijs ons daarbij helpen?

Designgericht onderwijs en onderzoek

• Hoe positioneren we impactgedreven onderwijs en onderzoek in het academische werkveld?
  • Hoe beoordelen we verschillende academische uitkomsten?
  • Wat doen we als het proces stagneert?
  • Hoe kunnen samenleving en sociale instanties betrokken worden bij het beoordelen van de uitkomst?

Het meten van onderwijsimpact

• Voor wie meten we de impact die ons onderwijs heeft?
  • Hoe kunnen we gedragsverandering bij studenten inzichtelijk maken om vervolgens de impact meetbaar te maken?
  • Hoe ziet een model voor evaluatie door stakeholder op de korte, middellange en lange termijn eruit?