Het effect van impactgedreven onderwijs: studenten en bedrijven werken samen aan duurzame en innovatieve bedrijfsmodellen

In de zesweekse cursus Sustainable Business Model, ontworpen en gedoceerd door Dr. Taslim Alade, werkten zestig studenten aan de verduurzaming van bedrijfsmodellen van modebedrijf Fabienne Chapot, poppodium Popcentrum 013, energieleverancier Greenchoice en schermfabrikant CTOUCH. De bedrijfsvertegenwoordigers waren zeer onder de indruk en de studenten enorm gemotiveerd. Wat maakt deze cursus voor beide partijen zo succesvol? Een interview met Dr. Taslim Alade over zijn visie op impactgedreven onderwijs. 

Wat inspireerde u om de cursus Sustainable Business Model te ontwikkelen?
Ik ben erg gepassioneerd over het inzetten van kennis, vaardigheden en onderzoek om maatschappelijke impact te creëren. Mijn visie op deze cursus is om transformatief onderwijs aan te bieden waarmee studenten, naast kennis en vaardigheden, voorzien worden van competenties om positieve impact te creëren binnen organisaties en in de maatschappij. Om daadwerkelijk impact te creëren is het cruciaal verder te gaan dan kennisoverdracht; het doel is om studenten op te leiden tot ‘agents of change’, creatieve denkers, probleemoplossers en pioniers die maatschappelijke vooruitgang stimuleren.

Hoe draagt de samenwerking tussen studenten, bedrijven en de Erasmus Universiteit bij aan de ontwikkeling van innovatieve en duurzame oplossingen?
Tijdens de cursus werken studenten in teams om theorieën en modellen toe te passen waarmee zij de duurzaamheid en impact van de producten en diensten verbeteren. Bedrijven delen op hun beurt hun bedrijfsmodellen en gerelateerde gegevens met de studenten, dat maakt samenwerking, co-creatie en innovatie mogelijk. De samenwerking tussen studenten, bedrijven en de Erasmus Universiteit (Rotterdam School of Management en Impact at the Core) is uniek en voor alle partijen waardevol. Elke partner brengt zijn eigen sterke punten mee, wat resulteert in gedeelde waardecreatie. De Erasmus Universiteit biedt, via RSM, de kennis en infrastructuur voor het keuzevak Sustainable Business Models, een onderdeel van de Global Business and Sustainability Master aan de afdeling Business-Society Management-afdeling. Impact at the core faciliteert de selectie en samenwerking met bedrijven. 

Wat zijn de voordelen en de toegevoegde waarde van deze samenwerking voor studenten, bedrijven en de Erasmus Universiteit?
De gecreëerde en gedeelde waarde voor elke partner is aanzienlijk. Voor studenten ligt de waarde in het verbeteren van hun kritisch denkvermogen, probleemoplossend vermogen en het vergroten van hun carrièrekansen, netwerk en motivatie. Bedrijven profiteren van sterkere Corporate Social Responsibility (CSR), duurzaamheidsinitiatieven en samenwerkingen rond innovatieve oplossingen en ze komen in contact met jong talent. Voor de universiteit versterkt de samenwerking haar reputatie en ‘impactranking’, het stimuleert interdisciplinair leren en onderzoek binnen en tussen faculteiten en verstevigt het de banden met externe partners. 

Wat is de impact van deze vorm van onderwijs op het toekomstige bedrijfsleven?
Deze samenwerking bevordert uiteindelijk een duurzamere en sociaal verantwoorde toekomst en bevordert tegelijkertijd educatieve en maatschappelijke doelen. Studenten doen ervaring op door realistische duurzaamheidsuitdagingen te analyseren en worden zo uit hun comfortzone gehaald en gestimuleerd om te groeien. Deze ervaring helpt hen om theorie en praktijk te verbinden en om competenties en leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen waarmee ze duurzame bedrijfsmodellen voor bedrijven kunnen ontwerpen. Dat maakt hen aantrekkelijk voor werkgevers die op zoek zijn naar innovatief talent. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen