De Community for impact-driven Education komt samen om het werken met maatschappelijke stakeholders te bespreken vanuit verschillende perspectieven

Tijdens ons tweede community event kwamen docenten, learning innovators en andere onderwijsprofessionals bijeen om de kansen en uitdagingen te bespreken met betrekking tot het werken met stakeholders. Aan de hand van een succesvol voorbeeld van EUC hoorden we van de docent, stakeholder en student die deelnamen aan het project hoe de samenwerking voor hen was.

Hoe kunnen we elkaar helpen bij het realiseren van impact-gedreven onderwijs? Dat is de centrale vraag binnen de Community for impact-driven education. Aangezien het werken met maatschappelijke stakeholders een belangrijke pijler is van impact-gedreven onderwijs, stond deze bijeenkomst volledig in het teken van dit onderwerp.

In het EUC Basestone Research & Writing-project bundelden studenten hun krachten met Stichting Walking & Talking. Dit is een stichting die wandelingen organiseert tussen nieuwkomers en Nederlandstalige inwoners van Rotterdam, zodat ze kunnen oefenen met hun taalvaardigheid. Naast het verwerven van Nederlandse taalvaardigheden, vroegen de oprichters zich af of de stichting ook op andere manieren impact maakt. Verweven deelnemers sociaal kapitaal door een lokaal netwerk op te bouwen? Werden er vriendschappen gevormd? Hebben ze een professioneel netwerk opgebouwd of misschien zelfs een baan gekregen via een connectie die ze tijdens een van de wandelingen hebben gemaakt? Studenten formuleerden een onderzoeksvraag op basis van de casusbeschrijving, en deden mee aan de wandelingen om deelnemers te interviewen om deze vragen te onderzoeken.

Jop Dispa deelde zijn ervaring met het vak vanuit het perspectief van de docent. We hoorden wat er anders was bij het samenwerken met stakeholders dan in reguliere vakken en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken. Wie is verantwoordelijk voor wat? En hoe beoordeel je studenten bij een vak als dit? Niet alleen tegenover studenten, maar ook tegenover de stakeholder moet je als docent nieuwe overwegingen maken. Hoe manage je verwachtingen en communiceer je wat 'wetenschap' wel en niet kan doen? Hoe definieer je impact? In dit proces leerde hij veel lessen die werden besproken met de andere docenten en aanwezigen tijden de Q&A.

Vervolgens deelden de oprichters van Walking & Talking hun ervaring vanuit het perspectief van de stakeholder. De toegevoegde waarde van studenten van de universiteit die kwamen meedoen, was voor hen zeer duidelijk. Hoewel de interviews van eerstejaarsstudenten misschien geen 'wetenschappelijk bewijs' vormden, kregen ze waardevolle inzichten in de ervaringen van deelnemers met hun stichting. Inzichten die ze niet eerder hadden, die nu uitgebreid op papier stonden. Daarnaast merkten ze dat het voor hun deelnemers bijzonder was om (vaak voor het eerst) geïnterviewd te worden en te merken dat hun mening ertoe deed.

Last but not least deelde student Vilte Novikovaite hoe de samenwerking voor haar was vanuit een studentenperspectief. Uit de studentenbubbel komen en kunnen bijdragen aan authentieke uitdagingen in de stad was voor haar erg waardevol. Voor het eerste een verbinding maken met de 'echte wereld' in haar onderwijs was daarbij erg belangrijk, omdat ze hoopt een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving in haar carrière door later voor een NGO te werken. De laagdrempeligheid van Walking & Talking om mee te doen was een belangrijke factor die studenten op weg hielp met hun onderzoek.

Na het bespreken van de verschillende perspectieven werd er in kleinere groepen aan ronde tafels besproken wat de Guiding Values zijn voor het werken met stakeholders. Belangrijke waarden, zoals wederkerigheid, werden gedefinieerd. Docenten hielpen elkaar vervolgens ontdekken wat ze nodig zouden hebben om deze waarden in hun eigen onderwijs of werk te implementeren.

We kijken terug op een succesvolle middag met zeer interessante gesprekken en connecties, waarin we weer een stukje dichterbij zijn gekomen met het zo breed mogelijk realiseren van impact-gedreven onderwijs. Wil je deelnemen aan de Community for impact-driven Education? Wees welkom! Stuur een e-mail naar impactatthecore@eur.nl en hopelijk zien we je bij ons volgende community event op 14 november.