Literatuur

Wat is impactgedreven onderwijs? Kan het worden ontwikkeld? Is het essentieel om de doeltreffendheid ervan te meten? Is impactgedreven onderwijs contextspecifiek? Wat zijn de cruciale vaardigheden om de ontwikkeling ervan te ondersteunen?

Impactgedreven onderwijs lijkt vaak vaag, met verschillende definities en complexiteiten. Inzicht in verschillende wetenschappelijke benaderingen dient als basis om door verschillende onderwijsmethoden te navigeren, de meest geschikte te selecteren en actief deel te nemen aan het onderwijsproces.

Er is geen standaardformule voor impactgedreven onderwijs; er zijn juiste allerlei benaderingen die voortkomen uit verschillende perspectieven, culturen en contexten. Impactgedreven onderwijs en het uitvoeren van doeltreffende strategieën is vergelijkbaar met het ontwikkelen van een nieuw onderwijskader: door je omgeving, doelstellingen en stakeholders te begrijpen, kun je de juiste methoden vaststellen.

Onze onderwijsbibliotheek is er om je te helpen. Of je nu inzicht zoekt in een aantal basisprincipes van impactgedreven onderwijs of de factoren wilt verkennen die dit kunnen versterken of belemmeren, dit is je startpunt.

Wij vinden het belangrijk om inspiratie en ideeën uit verschillende bronnen te halen. In deze selectie van materialen hebben we ook artikelen opgenomen die niet alleen betrekking hebben op het onderwijs, omdat waarden, technieken en didactische hulpmiddelen aangepast en opnieuw geformuleerd kunnen worden en als uitgangspunt kunnen dienen voor het creatieve proces van het ontwerpen van impactgedreven onderwijs.

De onderwijsbibliotheek is georganiseerd volgens relevante thema’s, en we geven een beknopt overzicht van het belang en het onderwerp van elk aanbevolen hulpmiddel. Hoewel we ernaar streven om openbaar toegankelijk materiaal op te nemen, kan voor sommige items institutionele toegang tot academische databases nodig zijn voor volledige toegang.

 

Supporting impact-driven education: barriers and gateways.

Lumpkin et al. (2015): Student perceptions of active learning

Waarom we dit leuk vinden: We waarderen dit artikel vanwege de grondige verkenning van de verschuiving naar interactief en studentgericht leren in het hoger onderwijs. Het besluit van de auteurs om een actieonderzoeksproject uit te voeren in meerdere colleges toont hun toewijding aan empirisch onderzoek en hun bereidheid om de impact van innovatieve onderwijsmethoden te beoordelen. Door zowel kwantitatieve als kwalitatieve data te gebruiken, geeft het artikel een uitgebreid inzicht in de percepties van studenten met betrekking tot actieve leerstrategieën. Bovendien onderstrepen de bevindingen het belang van leeractiviteiten om de leerresultaten van studenten te verbeteren, waarbij het belang van betrokkenheid en deelname van studenten aan het onderwijsproces wordt benadrukt.

Lumpkin, A., Achen, R. M. & Dodd, R. K. (2015). Student perceptions of active learning [rapport]. College Student Journal, 49, 121+. https://link.gale.com/apps/doc/A409068509/AONE?u=erasmus&sid=bookmark-A… (opent in een nieuw venster)

 

Sharlanova (2004): Experiential Learning (opent in een nieuw venster) 

Waarom we dit leuk vinden: Dit artikel biedt waardevolle inzichten in de uitvoering van de theorie van ervaringsgericht leren en de leercyclus van Kolb binnen de context van de modernisering van het Bulgaarse onderwijs. Door de centrale rol te benadrukken die deze theorieën spelen in de overgang van traditionele naar persoonsgerichte onderwijsbenaderingen, werpt het artikel licht op de betekenis ervan in het vormgeven van hedendaagse onderwijspraktijken. Bovendien biedt de discussie over de kansen, voordelen, uitdagingen en methoden die met het uitvoeren van de cyclus van Kolb geassocieerd worden praktische begeleiding voor docenten die de principes van ervaringsgericht leren in hun onderwijsmethoden willen opnemen. Over het geheel genomen draagt dit artikel bij aan de lopende discussie over innovatieve onderwijsstrategieën en de potentiële impact ervan op de leerresultaten van studenten.

Sharlanova, V. (2004). Experiential learning. Trakia Journal of Sciences, 2(4), 36-39. 

 

Kolb en Kolb (2005) over het belang van de leeromgeving (opent in een nieuw venster)

Waarom we dit leuk vinden: In dit artikel worden recente ontwikkelingen in de theorie van het ervaringsgericht leren verkend op basis van fundamentele theorieën van Dewey en Lewin. Het concept leerruimte wordt geïntroduceerd en de rol ervan bij het afstemmen van leerstijlen van studenten op de institutionele omgeving wordt onderzocht. Aan de hand van drie casestudy’s worden praktische toepassingen van het leerruimtekader in de institutionele ontwikkeling geïllustreerd. Bovendien levert het artikel principes voor het verbeteren van het ervaringsgericht leren in het hoger onderwijs, met de nadruk op de integratie ervan in verschillende aspecten van institutionele ontwikkelingsprogramma’s. In het algemeen biedt dit artikel waardevolle inzichten in het potentieel van ervaringsgericht leren om onderwijsomgevingen te transformeren.

Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education. Academy of Management Learning & Education, 4(2), 193-212. http://www.jstor.org/stable/40214287&nbsp (opent in een nieuw venster)

 

Ong en Wong (2023): Bringing the classroom to the real world: Field trips to marginalised neighbourhoods

 

Waarom we dit leuk vinden: Dit artikel biedt praktische inzichten in het integreren van problemen uit de echte wereld in economisch onderwijs, met name door rekening te houden met de perspectieven van mensen die in gemarginaliseerde gebieden wonen. De aanpak van de auteurs omvat de integratie van ervaringsgericht leren in drie cursussen: stedelijke economie, arbeidseconomie en economie van ongelijkheid. Door middel van locatiegerichte excursies naar buurten die typisch buiten de dagelijkse ervaringen van studenten vallen, zoals een legale rosse buurt en een wijk met sociale huurwoningen, houden studenten zich bezig met economische concepten binnen de context van echte gemeenschappen. Uit de reflecties van studenten blijkt hun vermogen om economische principes te herkennen in de werkelijkheid, economische modellen kritisch te evalueren en de kosten en baten voor economische actoren te begrijpen. Deze innovatieve pedagogische aanpak verrijkt niet alleen het inzicht van studenten in economie, maar bevordert ook empathie en een diepere waardering voor de complexiteit van economische kwesties in diverse gemeenschappen.

 

Ong, E., & Wong, T. (2023). Bringing the classroom to the real world: Field trips to marginalized neighborhoods. The Journal of Economic Education, 54(3), 267-280. DOI: 10.1080/00220485.2023.2200409

 

Putting the action into Politics: embedding employability in the academic curriculum.

Waarom we dit leuk vinden: Dit artikel gaat over de noodzaak om aandacht te besteden aan de vaardigheden die studenten nodig zullen hebben in hun toekomstige loopbaan. Uit het artikel blijkt dat het belangrijk is dat studenten weten hoe de academische vaardigheden die we ze aanleren, gebruikt kunnen worden in hun toekomstige loopbaan. 

 

Jones, A., & Lishman, R. (2023). Putting the action into Politics: embedding employability in the academic curriculum. Eur Polit Sci 22, 349–362. https://doi.org/10.1057/s41304-022-00401-w (opent in een nieuw venster)

 

Encouraging Community Service through Service Learning. 

Waarom we dit leuk vinden: In dit artikel wordt aangetoond dat het opnemen van projecten op het gebied van dienstverlenend leren in het academische onderwijsprogramma studenten verbindt met gemeenschappen. Bovendien is de kans groter dat studenten vrijwilligerswerk doen nadat hun academische project is afgelopen. 

 

McCarthy, A. M., & Tucker, M. L. (2002). Encouraging Community Service through Service Learning. Journal of Management Education, 26(6), 629-647. https://doi.org/10.1177/1052562902238322 (opent in een nieuw venster)

 

Community as agency: Community partner experiences with service learning.

Waarom we dit leuk vinden: In dit artikel wordt ingegaan op de perspectieven van partners uit de gemeenschap wanneer ze deelnemen aan projecten op het gebied van dienstverlenend leren. Partners uit de gemeenschap zijn positief over de samenwerking met de universiteit (studenten).

 

Gerstenblatt, P. (2014). Community as agency: Community partner experiences with service learning. Journal of Community Engagement & Scholarship, 7(2). https://digitalcommons.northgeorgia.edu/jces/vol7/iss2/7&nbsp (opent in een nieuw venster)

 

 

What is ‘impact’?

 

Laura R. Meagher over impact (opent in een nieuw venster)

Waarom we dit waarderen: deze empirische studie onderzoekt de veelzijdige effecten van onderzoek op het gebied van wiskunde, waarbij een benadering op basis van verschillende methoden wordt gehanteerd. Door een triangulatie van data uit verschillende bronnen, zoals casestudy’s, enquêtes en interviews, brengt het onderzoek een breed scala aan impacttypen en -mechanismen aan het licht. Wat opvalt is dat, hoewel wiskunde bijdraagt aan conceptuele effecten, instrumentele effecten prioriteit krijgen voor beoordelingsdoeleinden. Het onderzoek benadrukt het belang van het opbouwen van langetermijnrelaties en interdisciplinariteit bij het bevorderen van betekenisvolle impact. In het onderzoek worden vraagtekens gezet bij simplistische lineaire verhalen en wordt gepleit voor een genuanceerd begrip van impacttypen, mechanismen en dynamische omgevingen om het genereren van betekenisvolle impact te verbeteren.

Meagher, Laura R., & Martin, Ursula. Slightly dirty maths: The richly textured mechanisms of impact. Research Evaluation, Volume 26, Issue 1, januari 2017, blz. 15–27, https://doi.org/10.1093/reseval/rvw024 (opent in een nieuw venster)

 

Embracing uncertainty in learning and teaching

 

Trinter en Hughes (2021) over de productieve strijd

Waarom we dit leuk vinden: Laten we inspiratie putten uit de onderwijspraktijk van het lager onderwijs. In dit onderzoek wordt ingegaan op de ervaringen van ontwerpteams van docenten in het middelbaar onderwijs die zich bezighouden met het ontwikkelen van interdisciplinaire onderwijseenheden met behulp van een kader voor achterwaarts ontwerpen. Het onderzoek werd gefaciliteerd door een partnerschap tussen onderzoekers en praktijkmensen binnen een schoolstructuur die prioriteit geeft aan de betrokkenheid van docenten bij het ontwerp van het onderwijsprogramma, en belicht de productieve strijd die de docenten tijdens het hele proces leverden. Een belangrijke bevinding is de ontwikkeling van hun pedagogische ontwerpvermogen, waarbij ze overschakelden van het aanpassen of overdragen naar het improviseren van hun onderwijsprogramma. Deze inzichten zijn vooral relevant in het middelbaar onderwijs, waarbij het belang van uitdagende, verkennende, integrale en diverse leerervaringen voor jonge adolescenten wordt benadrukt. Het onderzoek onderstreept het belang van docenten die actief betrokken zijn bij het ontwerpen van onderwijsprogramma’s die afgestemd zijn op de behoeften van hun leerlingen, wat uiteindelijk de kwaliteit van het middelbaar onderwijs verbetert.

Trinter, C. P., & Hughes, H. E. (2021). Teachers as Curriculum Designers: Inviting Teachers into the Productive Struggle. RMLE Online, 44(3), 1-16. https://doi.org/10.1080/19404476.2021.1878417&nbsp (opent in een nieuw venster);

 

 

Creativity: a competency to foster

Praktische inzichten van Laura Taddei (opent in een nieuw venster)

Waarom we dit leuk vinden: Dit beknopte stuk is een waardevol startpunt en biedt een overvloed aan pragmatische aanbevelingen om creativiteit in het lesgeven in verschillende disciplines te stimuleren. Er wordt met name gewezen op een treffend citaat van een niet nader genoemd lid van de faculteit waarin de centrale rol van het aanmoedigen van creatief denken wordt benadrukt: "Leren gebeurt wanneer je een leerling opsluit in een omgeving waar hij niet uit kan ontsnappen zonder na te denken".

 

Kazerounian en Foley (2007): Tien stelregels (opent in een nieuw venster) 

Waarom we dit leuk vinden: Dit boeiende artikel consolideert bestaande concepten uit de literatuur over creativiteit en presenteert ‘tien stelregels voor creativiteit in het onderwijs’, gericht op het creëren van een stimulerende onderwijsomgeving om de creativiteit van studenten te bevorderen. De lijst van de auteurs, waarin gepleit wordt voor het omarmen van ambiguïteit en het stimuleren van creativiteit, biedt bruikbare richtsnoeren die lijken op een rubric voor het bevorderen van creativiteit door middel van lesgeven.

Kazerounian, K., & Foley, S. (2007). Barriers to Creativity in Engineering Education: A Study of Instructors and Students Perceptions. Journal of Mechanical Design – J MECH DESIGN, 129. https://doi.org/10.1115/1.2739569&nbsp (opent in een nieuw venster)

 

 

Barrett en Donnelly: Pathways for Cultivating Creativity

Waarom we dit leuk vinden: Barrett en Donnelly geven een inzichtelijk overzicht van het belang van het koesteren van de creativiteit van studenten in het hoger onderwijs en onderstrepen het belang van het stimuleren van enthousiasme en speelsheid bij docenten. Hun afbakening van drie trajecten, namelijk ‘snelle technieken’, ‘sociale en ondersteunende factoren’ en ‘verandering van het hele onderwijsprogramma’, maakt het concept van het bevorderen van creativiteit minder abstract en praktischer, zodat het gemakkelijker uitvoerbaar wordt.

Barrett, T., & Donnelly, R. (2008). Encouraging Students’ Creativity in Higher Education. In B. Higgs & M. McCarthy (Eds.) Emerging Issues II: The Changing Roles and Identities of Teachers and Learners in Higher Education. Cork: NAIRTL.

 

Larry Livingston (2010):  Studentgerichte aanpak (opent in een nieuw venster)

Waarom we dit leuk vinden: Livingstons benadering betwist het idee van het onderwijzen van creativiteit door te stellen dat alle studenten inherente creatieve vermogens bezitten. Door te pleiten voor een onderzoeker-supervisordynamiek bij het lesgeven, moedigt hij een omgeving aan die bevorderlijk is voor het verkennen, het nemen van risico’s en creativiteit onder studenten.

Livingston, L. (2010). Teaching creativity in higher education. Arts education policy review, 111(2), 59-62. 

 

 

Douglas Newton (2013): De rol van stemmingen en emoties (opent in een nieuw venster)

Waarom we dit leuk vinden: Newton werpt een licht op de vaak over het hoofd geziene invloed van emoties en stemmingen op het onderwijs- en leerproces, met name in verband met creativiteit. Door dit verband te onderzoeken, onderstreept het artikel het belang van emotioneel bewustzijn bij het bevorderen van een omgeving die creativiteit stimuleert.

Newton, D. P. (2013). Moods, emotions and creative thinking: A framework for teaching. Thinking Skills and Creativity, 8, 34-44. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.05.006 (opent in een nieuw venster) 

 

 

Beghetto en Kaufman (2014): Het belang van de leeromgeving (opent in een nieuw venster)

Waarom we dit leuk vinden: Beghetto en Kaufman gaan in op praktische methoden voor het bevorderen van creativiteit, waarbij veelvoorkomende uitdagingen voor docenten aan bod komen. Door bruikbare richtsnoeren aan te reiken, zoals het opnemen van creativiteit in het dagelijkse onderwijs en het bieden van keuze- en verkenmogelijkheden, stelt het artikel docenten in staat om creativiteit doeltreffend te stimuleren binnen elk vakgebied.

Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2014). Classroom contexts for creativity. High Ability Studies, 25(1), 53-69. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen