Het betrekken van maatschappelijke partners is essentieel voor het ontwikkelen van impactgedreven onderwijs. Hoe moet dit partnerschap eruitzien? In deze gids worden de belangrijkste waarden onderzocht die je moet overwegen wanneer je samenwerkt met maatschappelijke partners. Door deze waarden te omarmen, kunnen docenten sterkere banden opbouwen die transformatieve leerervaringen voor studenten bevorderen en een positieve impact hebben op de gemeenschap.
De waarden die in deze gids worden besproken, bieden een richting en kader voor het aangaan van relaties met maatschappelijke partners en zijn niet bedoeld om op binaire wijze te worden toegepast. Hoe en in welke mate elke waarde wordt geïntegreerd, hangt af van de specifieke context van je cursus, de aard van je partnerschap en de beschikbare hulpmiddelen.
Leidende waarden
- Relevantie: Ontwerp projecten en initiatieven die direct inspelen op de behoeften en prioriteiten die zijn vastgesteld door maatschappelijke partners en gemeenschappen. Ga een zinvolle dialoog aan om hun dringende zorgen te begrijpen en zorg ervoor dat het werk dat studenten doen overeenkomt met wat als belangrijk en waardevol wordt gezien door de partners en de gemeenschap. Dit kan betekenen dat we verder moeten gaan dan hoe het probleem in eerste instantie wordt gepresenteerd en dieper moeten graven naar de onderliggende oorzaak van het probleem.
- Nut: Streef naar bijdragen van studenten die waardevol zijn en een positieve impact hebben binnen de gemeenschap. Het gaat om projecten en initiatieven die resulteren in tastbare bijdragen en die een antwoord bieden op gevoelde problemen. De waarde ligt in het belang en het positieve verschil dat gemaakt, herkend en gewaardeerd wordt door de leden van de gemeenschap die profiteren van de inspanningen van de studenten. Besteed speciale aandacht aan de manier waarop je studenten hun oplossing of resultaten zullen verspreiden, door een taal en een kanaal te gebruiken die de bruikbaarheid van hun bijdrage zal maximaliseren.
Wederkerigheid: Bevorder een omgeving van rechtvaardige en wederzijdse uitwisseling, waarbij de unieke bijdragen van zowel de studenten als de maatschappelijke partners aan het succes van het project worden gewaardeerd. Dit betekent dat alle partijen, inclusief docenten, studenten en maatschappelijke partners, verantwoordelijk zijn voor hun handelingen met elkaar en zich moeten houden aan de overeengekomen verantwoordelijkheden en rollen. Wederzijds respect en betrouwbaarheid zullen een sterke basis vormen voor een relatie met de maatschappelijke partner die verder gaat dan transactionele betrokkenheid en die een geest van samenwerking en gezamenlijk leren belichaamt.
- Empowerment en capaciteitsopbouw: Ondersteun maatschappelijke partners bij het opbouwen van hun capaciteit, het verbeteren van hun vaardigheden en het verkrijgen van toegang tot middelen die hen zullen helpen om de gezamenlijk bedachte oplossingen na afloop van het project met succes en op onafhankelijke wijze uit te voeren.
- Nederigheid: Omarm nieuwsgierigheid en erken de beperkingen van onze kennis en ons perspectief. Benader relaties met maatschappelijke partners als een onderwijsgemeenschap, met waardering voor verschillende kennisbronnen. Vermijd superioriteit of het redderscomplex en stimuleer wederzijds leren en groei. Onderhoud relaties die nederig zijn, de autonomie van partners en gemeenschappen respecteren en erkennen dat zij zelf kunnen beslissen en handelen op basis van hun perspectieven en prioriteiten. Stimuleer samenwerkingsomgevingen die gezamenlijk leren en groei aanmoedigen en daarbij verschillende benaderingen omarmen.
- Culturele gevoeligheid: Bevorder een inclusieve en respectvolle omgeving waarin verschillende culturele achtergronden worden gewaardeerd en waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, rekening houdend met ras, religie, geslacht, seksuele gerichtheid, leeftijd, socio-economische status en/of fysieke beperking. Daag stereotypen en vooroordelen uit en erken de enorme waarde van het samenwerken met mensen met verschillende perspectieven, ervaringen en kennis. Communiceer op een manier die toegankelijk en inclusief is voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of voorkennis.
- Samenwerking en co-creatie: Geef prioriteit aan gezamenlijke besluitvorming en de co-creatie van kennis en oplossingen. Betrek zowel studenten als maatschappelijke partners bij het stellen van doelen, het ontwerpen van projecten en het evalueren van de resultaten, en bevorder zo een gevoel van gedeeld eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor gezamenlijke inspanningen. Dit betekent dat tijdens het hele project mogelijkheden moeten worden benut voor controles tussen studenten en maatschappelijke partners, waarbij feedback kan worden ontvangen en geïntegreerd. Dit draagt ertoe bij dat we aan het einde van het proces uitkomen bij een oplossing die betekenisvol en zinvol is voor zowel de studenten als de maatschappelijke partners.
- Duurzame relaties: Streef naar langdurige, wederzijds voordelige partnerschappen die verder gaan dan individuele projecten of cursussen. Stimuleer voortdurende samenwerking tussen studenten en maatschappelijke partners en streef naar een blijvende impact die verder gaat dan de tijdelijke opdracht. Werk aan het opbouwen van duurzame relaties die een blijvende samenwerking bevorderen. Je kunt bijvoorbeeld je netwerk gebruiken om je maatschappelijke partner in contact te brengen met andere relevante organisaties en zo onderwijsgemeenschappen rond belangrijke thema’s opbouwen.
- Transparantie en eerlijkheid: Zorg voor duidelijke en open communicatiekanalen, zodat alle stakeholders uitgebreide informatie krijgen over doelen, processen en resultaten. Verminder machtsongelijkheid en geef prioriteit aan rechtvaardige deelname en besluitvorming. Houd je aan ethische normen, zorg voor geïnformeerde toestemming en ga transparant om met potentiële risico’s en verantwoordelijkheden. Erken de ethische implicaties van acties en beslissingen en zorg ervoor dat het partnerschap berust op integriteit, vertrouwen en toewijding om te doen wat juist is voor alle betrokken partijen.
Deze leidende waarden in praktijk brengen
In de toekomst zal het in praktijk brengen van deze leidende waarden in je partnerschappen met maatschappelijke partners bijdragen aan de ontwikkeling van impactvolle relaties en transformatieve leerervaringen. Hier volgen enkele volgende stappen om te overwegen:
- Pas de waarden aan je context aan: erken dat het in praktijk brengen van deze waarden zal variëren afhankelijk van de specifieke context van je cursus, de aard van je partnerschap en de beschikbare middelen. Stem de toepassing van de waarden af op de unieke behoeften en dynamiek van je onderwijssetting.
- Denk na over je huidige praktijken: neem de tijd om je bestaande partnerschappen voortdurend te beoordelen en opnieuw vorm te geven, en evalueer hoe goed ze aansluiten bij de leidende waarden die in deze gids worden besproken. Identificeer verbeterpunten en kansen voor groei.
- Stimuleer open communicatie: ga een zinvolle dialoog aan met je maatschappelijke partners en luister actief naar hun perspectieven, behoeften en prioriteiten. Communiceer regelmatig met hen om een voortdurende samenwerking en wederzijds begrip te garanderen.
- Laat de studenten nadenken en vergroot hun betrokkenheid: moedig de studenten aan om na te denken over hun ervaringen met de samenwerking met maatschappelijke partners, stimuleer kritisch denken en persoonlijke groei. Reflectie stelt studenten in staat om de impact van hun acties beter te begrijpen, verschillende perspectieven te overwegen en verbeterpunten te identificeren.
Voor het in praktijk brengen van deze leidende waarden in je partnerschappen met maatschappelijke partners is dus een doordachte en doelbewuste aanpak nodig. Als docent kun je impactvolle relaties vormen die het leerproces verbeteren en blijvende verandering teweegbrengen. Voortdurende reflectie, evaluatie en aanpassing zijn onmisbaar om doeltreffendheid te waarborgen. Door sterke banden aan te moedigen die geleid worden door deze waarden, draag je bij tot het creëren van een vitale onderwijsgemeenschap die een impuls kan geven aan positieve maatschappelijke verandering.