Inclusieve pedagogiek betekent een leeromgeving creëren die betekenisvol, relevant en voor iedere student in de cursus/het programma toegankelijk is. Deze toolkit levert concrete voorbeelden voor het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen via zes belangrijke onderling verbonden onderwijs- en leeraspecten die relevant zijn voor alle programma’s. Deze ideeën moeten bijdragen aan de ontwikkeling van inclusieve pedagogische praktijken.
De toolkit behandelt de volgende zes inclusieve onderwijsgebieden:
- Content: Het analyseren van je keuzes bij het ontwerpen van opdrachten en van materiaal dat je uitdeelt, en de onderwerpen en auteurs die je behandelt.
- Pedagogiek: Beseffen welke verschillende situationele factoren een rol spelen bij onze ontwerpkeuzes: impliciete vooroordelen, institutionele normen, curriculumontwerp.
- Beoordeling: Rekening houden met het doel en de intentie van de beoordeling; heldere criteria; motivatie en onthouden; en formatieve, low-stakes kansen die studenten in staat stellen om hun voortgang te monitoren.
- Klimaat: Het creëren van een inclusief klimaat wil zeggen dat een leeromgeving wordt gecreëerd waarin studenten het gevoel hebben erbij te horen en zich verbonden voelen met het programma, de studierichting en een gemeenschap van lerenden, waardoor ze zich gewaardeerd en ondersteund voelen in hun leerproces.
- Macht: Onderwijs en leren vinden plaats in een context die wordt gevormd door dynamische machtsverhoudingen. Je bewust zijn van deze hele dynamiek en reflecteren op je eigen identiteiten en standpunten, en eventueel het delen van deze reflecties met de klas, kan je helpen je weg te vinden in deze complexe sociale ruimte.
- Mentorschap: Inclusief mentorschap betekent dat je toegankelijk bent voor al je studenten, wijst op materiaal waar niet iedereen bekend mee is, studenten helpt elkaar te helpen, studenten als wetenschappers behandelt, en duidelijke grenzen aanhoudt.
Het gevoel bij een academische gemeenschap te horen blijkt een belangrijke voorspellende factor voor academisch succes te zijn. Ook is gebleken dat pogingen om gemarginaliseerde studenten meer het gevoel te geven erbij te horen zowel hun academische succes als hun welzijn vergroten. Deze voordelen kunnen jaren aanhouden. Daarom wordt in deze toolkit aandacht besteed aan interventies die helpen gemarginaliseerde studenten meer het gevoel te geven erbij te horen om hun academische succes en welzijn te vergroten.
De Inclusive Pedagogy Toolkit is ontworpen door het Center for New Designs in Learning and Scholarship (CNDLS) van Georgetown University.
Lees hier meer over de tool.