Inclusief Curriculum Ontwerp

Gids om het onderwijs te helpen creatief na te denken over het ontwerpen van een inclusief curriculum

Wat is inclusief curriculumontwerp? Een inclusief curriculum zorgt ervoor dat de inhoud van het onderwijs relevant en betekenisvol is voor een diverse groep studenten. Dit houdt in dat diverse perspectieven in het curriculum worden geïntegreerd, dat kritisch denken over sociale rechtvaardigheidskwesties wordt onderwezen en dat ervoor wordt gezorgd dat alle leerlingen zichzelf weerspiegeld zien in de literatuur die ze bestuderen. Een inclusief curriculum is ook flexibel en speelt in op de behoeften van verschillende leerlingen, bijvoorbeeld door materialen in meerdere formaten aan te bieden en onderwijsstrategieën te gebruiken die verschillende leerlingen betrekken.

De Inclusive Curriculum Design Toolkit is ontwikkeld door de Higher Education Academy of Advance HE (een door leden geleide liefdadigheidsgroep van instellingen voor hoger onderwijs in het hele Verenigd Koninkrijk) als een gids om docenten te inspireren creatief na te denken over het ontwerpen van een inclusief curriculum. Het biedt zowel algemene als vakspecifieke richtlijnen.

De gids is onderverdeeld in vier hoofdstukken die de basisprincipes, kenmerken van het curriculumontwerpproces, algemene- en vakoverwegingen en bronnen behandelen. 

De vier delen zijn:
- Inleiding en overzicht
- Algemene overwegingen bij het ontwerpen van een inclusief curriculum
- Vakspecifieke overwegingen
- Referenties en bronnen

Voor de toegankelijkheid zijn de verschillende delen en vakspecifieke gidsen allemaal als aparte documenten gepubliceerd. Deel één bevat een inhoudsopgave met links naar de andere 26 documenten die samen de volledige publicatie vormen.

  • Deze gids is gebaseerd op een breed scala aan activiteiten en innovaties binnen de sector en biedt voorbeelden van effectieve strategieën en algemene hulpmiddelen ter ondersteuning van het curriculumontwerpproces.
  • De gids is bedoeld voor al het personeel dat betrokken is bij leren en lesgeven en in het bijzonder bij het curriculumontwerpproces. Door te focussen op het ontwerpproces is het mogelijk om een bredere en meer holistische visie te hanteren die gebaseerd is op de erkenning dat alle studenten recht hebben op een leerervaring van hoge kwaliteit. 
  • Aandacht voor curriculumontwerp stimuleert planning vooraf en stelt docenten in het hoger onderwijs in staat om hun lesgeven proactief en anticiperend aan te pakken.

Downloads

Download alle documenten van de Inclusive Curriculum Design Toolkit hier.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen