IJsbrekers zijn leuke activiteiten om studenten te helpen elkaar te leren kennen en zich op hun gemak te voelen. Ze zijn vooral nuttig aan het begin van een cursus, maar ze kunnen ook op elk ander moment worden gebruikt om een boeiende en warme omgeving te creëren. Dit soort activiteiten bevordert interactie, communicatie, vertrouwen en teambuilding binnen de groep. In dit document vind je 5 eenvoudige en makkelijk uit te voeren ijsbrekers om met je studenten te doen.
Twee waarheden en een leugen:
- Elke student stelt zichzelf voor door twee waarheden en een leugen over zichzelf te vertellen.
De rest van de groep probeert te raden welke uitspraak een leugen is.
Deze activiteit moedigt de studenten aan om interessante feiten over zichzelf te vertellen en helpt het ijs op een leuke en interactieve manier te breken.
Praatje op basis van naambadge:
- Elke student draagt een naambadge met een vraag erop geschreven, zoals "Wat is je favoriete hobby?" of "Wat is je droombestemming?".
De studenten lopen door de ruimte, stellen zich voor aan anderen en beantwoorden de vraag op de naambadge van hun gesprekspartner.
Deze activiteit bevordert het gesprek en stelt de studenten in staat om meer te leren over de interesses en ervaringen van hun medestudenten.
Levend bingo:
- Maak bingokaarten met verschillende beweringen in elk vakje, zoals ‘Is naar het buitenland geweest’, ‘Spreekt meer dan één taal’ of ‘Heeft een huisdier’.
- De studenten mengen zich onder elkaar en zoeken klasgenoten die passen bij de beweringen op hun bingokaarten.
- Als een student iemand heeft gevonden die bij een bewering past, vraagt hij of zij die persoon het bingovakje af te tekenen.
Het doel is om een regel of een volledige bingokaart vol te maken door klasgenoten te vinden die passen bij de beweringen.
Deze activiteit moedigt de studenten aan tot interactie en tot het ontdekken van overeenkomsten met hun medestudenten.
Groepspuzzel:
- Verdeel de studenten in groepjes en geef elke groep een puzzel.
Vertel de studenten om samen te werken om de puzzel binnen een bepaalde tijd af te maken.
Deze activiteit bevordert teamwork, communicatie en samenwerking tussen de studenten terwijl ze naar een gemeenschappelijk doel toewerken.
- Speednetwerken:
- Zet stoelen in twee concentrische cirkels zo neer dat de studenten met hun gezicht naar elkaar toe zitten.
- De studenten krijgen een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 2 minuten) om zichzelf voor te stellen en kort te reageren op een prompt van de cursusleider.
Als de tijd om is, schuift de ene cirkel een plaats op en gaat het proces verder.
Deze activiteit stelt de studenten in staat om in korte tijd met meerdere medestudenten in contact te komen, waardoor ze elkaar sneller leren kennen.