Dit activiteitenoverzicht presenteert "Brainstormen voor gelijkheid", een gestructureerde sessie die ontworpen is om studenten te inspireren tot creatief en gezamenlijk denken over de verschillende aspecten van gelijkheid. Deze activiteit is bedoeld om studenten kritisch te laten nadenken, een inclusieve dialoog te bevorderen en innovatieve benaderingen aan te moedigen om uitdagingen op het gebied van gelijkheid aan te pakken.
Activiteit | Brainstormen voor gelijkheid |
Duur | 1 uur |
Doel | Een creatieve brainstormsessie mogelijk maken waarbij de studenten ideeën in verband met verschillende aspecten van gelijkheid bedenken. |
Instructies:
1. Inleiding (5 minuten):
- begin met een korte uitleg over het doel van de brainstormsessie: verschillende ideeën en perspectieven over het onderwerp gelijkheid bedenken.
- Stel de basisregels voor de brainstormsessie vast, benadruk het belang van een open geest en niet-oordelend denken en moedig alle deelnemers aan om met ideeën te komen.
2. Bepaal het onderwerp (10 minuten):
- geef een duidelijke en beknopte definitie van gelijkheid en de verschillende invalshoeken ervan (bijvoorbeeld gendergelijkheid, rassengelijkheid, economische gelijkheid, enz.).
3. Opwarmoefening (10 minuten):
- doe een korte opwarmoefening om creatief denken te stimuleren. Vraag de studenten bijvoorbeeld om individueel drie mogelijke oplossingen op te schrijven om een specifieke uitdaging op het gebied van gelijkheid aan te pakken. Geef ze een paar minuten de tijd om in stilte na te denken.
- Vraag de studenten om hun ideeën met elkaar te delen in tweetallen of kleine groepjes. Moedig ze aan elkaars suggesties te bespreken en te verkennen.
4. Brainstormsessie (30 minuten):
- verdeel de studenten in groepjes van 4 tot 6 leden en zorg voor een gevarieerde mix van achtergronden en perspectieven in elke groep.
- Geef elke groep een flipover, whiteboard en markers om hun ideeën op te schrijven.
- Geef de groepen de opdracht om binnen de gegeven tijd over zoveel mogelijk ideeën te brainstormen. Moedig hen aan om creatief te denken, veronderstellingen in twijfel te trekken en praktische en innovatieve benaderingen te overwegen.
- Herinner de studenten eraan dat ze moeten voortbouwen op elkaars ideeën, zodat ze vrijuit kunnen discussiëren en in dit stadium niet moeten oordelen of kritiek geven.
5. Ideeën delen en discussiëren (15 minuten):
- vraag elke groep om hun meest veelbelovende ideeën aan de hele klas te presenteren. Moedig hen aan om de beweegredenen achter hun ideeën uit te leggen en de potentiële impact die ze voor ogen hebben.
- Breng een discussie op gang tussen de groepen en de hele klas om gemeenschappelijke thema’s te verkennen, unieke inzichten te identificeren en de sterke punten en beperkingen van verschillende ideeën te benadrukken.
- Moedig de studenten aan om vragen te stellen, constructieve feedback te geven en een respectvolle en open dialoog aan te gaan.
6. Afsluiting (5 minuten):
- Vat de belangrijkste inzichten en ideeën samen die tijdens de brainstormsessie naar voren zijn gekomen.
- Spreek je waardering uit voor de actieve deelname van de studenten en hun bijdrage aan het bevorderen van een cultuur van gelijkheid door middel van hun ideeën.
- Benadruk het belang van het verder verfijnen en uitvoeren van deze ideeën om positieve verandering in de samenleving te stimuleren.
Deze activiteit stimuleert de studenten om samen kritisch en creatief na te denken over verschillende invalshoeken van gelijkheid. Zij biedt een platform voor het bedenken van innovatieve ideeën en het stimuleren van inclusieve discussies tussen de studenten.