Aan het einde van een ervaringsgerichte leeractiviteit is het belangrijk om de studenten te helpen hun belangrijkste leerpunten vast te stellen. De haiku-afrondingsactiviteit is een creatieve manier om dit te doen, waarbij elementen van traditionele Japanse poëzie, gekenmerkt door een 5-7-5 lettergrepenpatroon, worden gebruikt. Deze activiteit moedigt studenten aan om hun gedachten, emoties en belangrijkste leerinzichten op een beknopte en zinvolle manier te uiten.
De haiku-afrondingsactiviteit is een creatieve en reflectieve oefening waarmee studenten hun leerervaringen kunnen samenvatten in de vorm van haiku-gedichten. Haiku is een traditionele vorm van Japanse poëzie die bestaat uit drie regels met een specifiek lettergrepenpatroon (5-7-5). Deze activiteit biedt studenten een beknopte en poëtische manier om hun gedachten, emoties of belangrijkste inzichten vast te leggen.
Dit is hoe de haiku-afrondingsactiviteit kan worden uitgevoerd:
- Inleiding
- Leg de studenten uit dat ze haiku-gedichten gaan maken om hun leertraject of -ervaringen samen te vatten.
- Introduceer kort het concept van haiku-poëzie, en benadruk het 5-7-5 lettergrepenpatroon en de focus op de natuur, emoties of het vastleggen van een specifiek moment.
- Reflectietijd (7 minuten):
- Bied de studenten een rustige en reflectieve omgeving, zodat ze de tijd hebben om na te denken over hun leertraject of -ervaringen of een specifiek onderwerp waarover je ze wilt laten nadenken.
- Vrij schrijven: vraag de studenten om alles wat in hen opkomt in verband met de leeractiviteit op papier te zetten. De pen mag 7 minuten lang niet van het papier komen. Als ze niet weten wat ze moeten schrijven, kunnen ze "Ik weet niet wat ik moet schrijven" opschrijven.
- Revisietijd:
- Vraag de studenten om hun tekst na te lezen en enkele woorden die belangrijk zijn te markeren.
- Haiku schrijven
- Geef de studenten de opdracht om hun eigen haiku-gedichten te maken op basis van de woorden die ze hebben gemarkeerd. Herinner hen aan het 5-7-5 lettergrepenpatroon.
- Moedig de studenten aan om woorden of zinnen te kiezen die hun gedachten of inzichten beknopt weergeven, met de nadruk op de essentie van hun leertraject of -ervaringen.
- Delen en discussiëren:
- creëer een ondersteunende en niet-oordelende sfeer voor de studenten waarin ze hun haiku-gedichten kunnen delen.
- Laat vrijwilligers een voor een hun haiku’s voorlezen, terwijl de rest aandachtig luistert.
- Vraag ze na elk voorgelezen gedicht om kort na te denken over of te discussiëren over de thema’s, emoties of inzichten die in de haiku’s naar voren komen.