Haiku-afrondingsactiviteit: Japanse poëzie gebruiken om zinvolle leerpunten te verzamelen

Aan het einde van een ervaringsgerichte leeractiviteit is het belangrijk om de studenten te helpen hun belangrijkste leerpunten vast te stellen. De haiku-afrondingsactiviteit is een creatieve manier om dit te doen, waarbij elementen van traditionele Japanse poëzie, gekenmerkt door een 5-7-5 lettergrepenpatroon, worden gebruikt. Deze activiteit moedigt studenten aan om hun gedachten, emoties en belangrijkste leerinzichten op een beknopte en zinvolle manier te uiten. 

De haiku-afrondingsactiviteit is een creatieve en reflectieve oefening waarmee studenten hun leerervaringen kunnen samenvatten in de vorm van haiku-gedichten. Haiku is een traditionele vorm van Japanse poëzie die bestaat uit drie regels met een specifiek lettergrepenpatroon (5-7-5). Deze activiteit biedt studenten een beknopte en poëtische manier om hun gedachten, emoties of belangrijkste inzichten vast te leggen.

Dit is hoe de haiku-afrondingsactiviteit kan worden uitgevoerd:

  1. Inleiding
    • Leg de studenten uit dat ze haiku-gedichten gaan maken om hun leertraject of -ervaringen samen te vatten.
    • Introduceer kort het concept van haiku-poëzie, en benadruk het 5-7-5 lettergrepenpatroon en de focus op de natuur, emoties of het vastleggen van een specifiek moment.
  2. Reflectietijd (7 minuten):
    • Bied de studenten een rustige en reflectieve omgeving, zodat ze de tijd hebben om na te denken over hun leertraject of -ervaringen of een specifiek onderwerp waarover je ze wilt laten nadenken.
    • Vrij schrijven: vraag de studenten om alles wat in hen opkomt in verband met de leeractiviteit op papier te zetten. De pen mag 7 minuten lang niet van het papier komen. Als ze niet weten wat ze moeten schrijven, kunnen ze "Ik weet niet wat ik moet schrijven" opschrijven.
  3. Revisietijd:
    • Vraag de studenten om hun tekst na te lezen en enkele woorden die belangrijk zijn te markeren. 
  4. Haiku schrijven
    • Geef de studenten de opdracht om hun eigen haiku-gedichten te maken op basis van de woorden die ze hebben gemarkeerd. Herinner hen aan het 5-7-5 lettergrepenpatroon.
    • Moedig de studenten aan om woorden of zinnen te kiezen die hun gedachten of inzichten beknopt weergeven, met de nadruk op de essentie van hun leertraject of -ervaringen.
  5. Delen en discussiëren:
    • creëer een ondersteunende en niet-oordelende sfeer voor de studenten waarin ze hun haiku-gedichten kunnen delen.
    • Laat vrijwilligers een voor een hun haiku’s voorlezen, terwijl de rest aandachtig luistert.
    • Vraag ze na elk voorgelezen gedicht om kort na te denken over of te discussiëren over de thema’s, emoties of inzichten die in de haiku’s naar voren komen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen