‘Developing Engagement with Feedback’ Toolkit (DEFT)

Belangrijke kwesties in beoordeling en feedback voor docenten en studenten
Three people discussing feedback

Bij elke discussie over feedback moeten we rekening houden met de functie en waarde ervan voor studenten, omdat de feedback die studenten krijgen van grote invloed is op hun leerproces. Als we willen dat studenten zelf aan de slag gaan met de feedback zodat ze deze op een constructieve manier kunnen toepassen, dan is de vraag: welke vaardigheden hebben studenten daarvoor nodig en hoe kunnen deze vaardigheden worden verbeterd?

DEFT schetst een aantal problemen op het gebied van beoordeling en feedback waar mensen in de hogeronderwijspraktijk momenteel tegenaan lopen en kijkt tevens naar de rol en verantwoordelijkheid van de student in het feedbackproces. De toolkit presenteert ook een casestudy van de ontwikkeling en toepassing van DEFT. Andere onderdelen van de toolkit zijn een feedbackgids, een feedbackportfolio en een feedbackworkshop.

De toolkit bestaat uit drie onderdelen:

1. Feedbackgids: Advies en tips voor studenten over hoe ze optimaal kunnen profiteren van feedback. De gids bevat twee onderdelen: een stroomdiagram, dat studenten helpt te bepalen hoe en wanneer ze feedback zouden moeten toepassen. een verklarende woordenlijst met uitleg over de verschillende termen die vaak worden gebruikt in de feedback die ze krijgen.
  2. Feedbackworkshop: Het gaat hier om een interactieve workshop waarin effectieve strategieën voor het gebruik van feedback, de emotionele belemmeringen voor een goede omgang met feedback en het kijken naar feedback vanuit het perspectief van de feedbackgever aan bod komen. Naast de basisworkshop worden ook een aantal activiteiten beschreven die je in kleinere groepjes of met de hele groep kunt doen. Bij elke activiteit worden verschillende elementen van feedbackgeletterdheid beschreven waarop tijdens de workshop kan worden ingegaan. De gids levert docenten al het benodigde materiaal en tips voor de workshop. Ze kunnen de workshop naar eigen inzicht aanpassen om beter aan te sluiten bij wat hun studenten nodig hebben.
  3. Feedbackportfolio: Hierin kunnen studenten gestructureerd feedback verzamelen en hierop reflecteren. Een elektronische portfoliotool die automatisch alle ingeleverde opdrachten van elke student op één plek verzamelt plus alle feedback die ze voor deze opdrachten hebben gekregen. Via deze tool krijgen studenten een beter overzicht van de verschillende feedback. Zo zien ze beter of ze vooruitgang boeken en of bepaalde onderwerpen vaker in de feedback terugkomen. De tool laat ook ruimte voor studenten om op gezette tijden in het jaar na te denken over hun ontwikkeling en hierover te praten met hun studiebegeleider.

• DEFT is ontwikkeld om docenten en studenten te helpen als partners samen te werken om een aantal belemmeringen voor studenten om gebruik te maken van feedback weg te nemen.
  • Het materiaal in de toolkit is flexibel van opzet zodat een docent er die onderdelen uit kan pikken die het beste aansluiten op het vakgebied of studieniveau van zijn studenten.
  • Het materiaal stelt activiteiten voor waarbij studenten leren gebruik te maken van feedback en wordt idealiter ingepast in bredere strategieën op het niveau van de instelling of opleiding gericht op het ontwikkelen van de beoordelingsgeletterdheid en zelfregulering van studenten.

De toolkit is ontwikkeld door dr. Naomi E. Winstone van de University of Surrey en dr. Robert A. Nash van Aston University. Lees hier meer over de toolkit en download hier de hele toolkit als pdf.