Persona

Persona

Wat

Een persona is een representatie van een (deel van) de doelgroep waarvoor je een oplossing ontwerpt. Een persona geeft de belangrijkste kenmerken van deze groep weer, zoals persoonlijkheid, doelen, behoeften, dromen, motivators, frustraties en gedrag.

Waarom

Een persona geeft de doelgroep waarvoor je ontwerpt een gezicht. Het brengt de doelgroep tot leven. Zo ontwerp je voor een persoon en geen abstract beeld van de doelgroep. Dit inspireert en brengt tegelijkertijd focus aan in het ontwerpen van oplossingen.

Hoe

  1. Bepaal de doelgroep van je oplossing.
  2. Schrijf aan de hand van de data die je hebt je inzichten met betrekking tot de doelgroep op.
  3. Cluster zaken die op een of andere manier met elkaar te maken hebben.
  4. Identificeer wat voor kenmerken de clusters weergeven.
  5. Identificeer eventuele strijdige kenmerken binnen de clusters. Bijvoorbeeld introvert versus extrovert. Strijdige kenmerken geven verschillende subgroepen binnen de doelgroep weer. Zo kun je eventueel meerdere persona’s opstellen die elk een deel van de doelgroep representeren.
  6. Combineer kenmerken die bij elkaar horen; wat voor type persoon heeft wat voor soort doelen, behoeften, dromen, etcetera. Dit is de basis van een persona. Gebruik hiervoor eventueel het voorbeeldtemplate.
  7. Geef de persona(‘s) een naam en beschrijving. Zoek of maak een foto of illustratie die past bij de beschrijving. Voeg eventueel een illustratieve quote toe uit je data. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen