Promotie J.W.J. (Jasper) Heeren

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op 22 April 2022 verdedigt J.W.J. Heeren zijn proefschrift, getiteld: ‘Management Innovation in the Military, Practice Adaptation Processes and Innovation Performance Consequences: solving the paradox between institutional pressure, rational motivation and implementation misfit’.

Proefschrift in het kort:

Het Nederlandse Ministerie van Defensie heeft open innovatie geadopteerd in haar strategische kennis en innovatieagenda (2016, 2021) en innovatiestrategie (2018). Deze uitdagende transitie behelst innovatie van management in de militaire organisatie en dit behelst de empirische context van het promotieonderzoek. Hoe verlopen deze processen in traditionele, bureaucratische organisaties zoals de krijgsmacht en wat zijn de consequenties voor de innovatieprestatie?

Deze dissertatie draagt bij aan een beter begrip van management innovatieprocessen en innovatieprestatie op het organisatorische niveau, in minder onderzochte bureaucratische organisaties in de publieke sector. Deze dissertatie werpt een nieuw licht op bestaande theoretische raamwerken waarop management innovatieliteratuur is gebaseerd. Ik draag theoretische en praktische oplossingen aan voor de paradox tussen de institutionele druk om nieuwe managementpraktijken te adopteren, de rationele motivatie om de innovatieprestatie te verbeteren en de uitdagingen van een implementatie misfit tussen open innovatie als managementpraktijk en de traditionele bureaucratische organisatie.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.