How Migration Really Works

Gesproken taal
Engels

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Al jaren zorgt het debat over migratie voor verdeeldheid binnen de wereldpolitiek en inmiddels lijkt de kloof groter dan ooit. De media tonen bijna wekelijks beelden van gevaarlijke overtochten op de Middellandse Zee en politici beloven de toestroom van migranten en asielzoekers in te perken. Anderen beweren dat we immigranten juist hard nodig hebben om groei en innovatie te stimuleren. Maar wat zijn de feiten achter de krantenkoppen, de beweringen van politici en de beslissingen die zij nemen?

Hoe zit het nu echt met migratie? Prof. dr. Hein de Haas deed ruim 30 jaar onderzoek en maakt in de lezing en het gelijknamige boek How Migration Really Works korte metten met zowel linkse als rechte migratiemythen. Kloppen de horrorverhalen over mensensmokkelaar en de barre omstandigheden in het aanmeldcentrum Ter Apel? Kost migratie de staatskas miljarden euro’s of loopt het zo’n storm nog niet? En om hoeveel migranten gaat het eigenlijk en waar komen ze vandaan?

Prof. dr. Hein de Haas is hoogleraar Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en auteur van het boek Hoe migratie echt werkt (2023, Spectrum). Hij is al jaren een internationaal toonaangevend expert op het gebied van migratie. Hij werkte als onderzoeker en tot op heden nog als directeur voor het mede door hem opgerichte International Migration Institute (IMI) aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast is hij buitengewoon hoogleraar Migratie en Ontwikkeling aan de Universiteit Maastricht.

Deze lezing wordt georganiseerd door Studium Generale.

Datum: Dinsdag 24 september 2024
Tijd: 19:30-21:00 uur (inloop: 19:00 uur)
Locatie: Erasmus Paviljoen
Moderatie: Lenya Slierendrecht

Toegang: gratis, reserveren sterk aanbevolen.

Deze lezing wordt georganiseerd door Studium Generale.