Feestelijke opening Education Lab (dag 2)

Hieronder vind je het programma van de tweede dag van de feestelijke opening van het Education Lab.

Sommige sessies vereisen inschrijving. Zorg er dus voor dat je het inschrijfformulier onderaan deze pagina invult als je aan een van deze sessies deel wilt nemen.

 

 

 

 

Datum
woensdag 14 nov 2018, 10:00 - 18:00
Type
Algemeen
Gesproken taal
Engels
Kamer
Erasmus Education Lab
Gebouw
Polak Building
Voeg toe aan agenda
  • 10.00-11.00 

    RASL Compositions/Education in arts & sciences (Comenius Leader Fellowship) - door dr. Liesbeth Noordegraaf

    Het Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL) is een samenwerking tussen Erasmus Universiteit, Willem de Kooning Academie (visuele kunsten) en Codarts (podiumkunsten). Binnen RASL worden onderwijs en onderzoek ontwikkeld door kunst en wetenschap te combineren. Dit jaar heeft RASL een Comenius Leadership Fellowship ontvangen om een minor kunst en wetenschap en een opleidingsprogramma voor docenten en het daarbij horend onderzoek te ontwikkelen. Tijdens de presentatie bespreken we de baanbrekende opzet van het programma en de uitdagingen op het gebied van ondernemerschap en innovatie waar de studenten voor komen te staan.

    Deze presentatie is bedoeld voor zowel medewerkers als studenten.

    *Inschrijven niet nodig

  • 10.00-12.00

    Learn Any Programming Language - door Mathijs de Jong (Turing Students Rotterdam)

    Er zijn veel mensen die willen leren coderen, maar niet weten waar ze moeten beginnen en daardoor ontmoedigd raken.

    Kom naar de stand van Turing Students Rotterdam, waar je een stapsgewijze uitleg krijgt over bijna elke programmeertaal die er is. Op basis van je wensen informeren we je over de voornaamste hulpbronnen die je kunt gebruiken om een vliegende start te maken met het onder knie krijgen van een programmeertaal.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

  • 11.00-12.00

    Interactief digitaal onderwijs - door mr. dr. Elmira van Vliet 

    Eén van de speerpunten van de onderwijsvisie van de Erasmus Universiteit is ‘uitdagend en inspirerend onderwijs’, waarbij studenten worden gestimuleerd om verder te denken en grenzen te verleggen. Activerende onderwijsvormen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Deze sessie zal in het teken staan van het gebruik van activerende onderwijsvormen en de ervaringen die ik daarmee heb opgedaan. Ik ga daarnaast ook graag in gesprek met de deelnemers aan de sessie over de ervaringen die zij met activerende onderwijsvormen hebben opgedaan en over de vraag hoe activerend wetenschappelijk onderwijs er in de toekomst uit zal zien.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

    Elmira van Vliet
  • 11.30-12.30

    Ability Peer Effects at University - door Matthijs Oosterveen MSc

    It is widely accepted that one’s friends and acquaintances can be influential. Researchers and policy makers have long been interested in these so-called peer effects in the classroom. This interest stems from the fact that peer effects could represent a promising policy tool in education design; just by reorganizing students across classes, and without spending additional resources, it may be possible to improve student performance. During this session we will discuss ability peer effects, and the impacts of various group assignment policies, at a large public Dutch university by exploiting the random assignment of students to first-year tutorial groups. 

    Is it possible to increase student performance only by reorganizing students across classes and without spending additional resources? If you are curious towards the answer, you should attend this session!

    *Inschrijven niet nodig

  • 13:00 -13:30

    How to get students prepared for classes and workshops? - door dr. Koos Winnips (e-learning coordinator), Vincent de Boer (consultant for educational innovation at University of Groningen), and Maarten Steenhuis

    Het klinkt misschien wat raar, maar iedere docent weet dat dit een van de lastigste problemen in het onderwijs is. Hoe geef je les aan tweehonderd studenten wanneer slechts tien van hen iets af weten van de onderwerpen die je wilt behandelen? Met behulp van Perusall, een platform voor samenwerking, hebben docenten van de Rijksuniversiteit Groningen ontdekt dat het lezen van literatuur voordat het hoorcollege begint een sociale activiteit kan zijn die het onderwijs verbetert en die ervoor zorgt dat studenten de behandelde concepten beter begrijpen. Voordat het hoorcollege begint, delen studenten notities over teksten die online zijn geplaatst. Ze vragen om verduidelijking, vergelijken het materiaal met eerdere vakken en bekijken de beargumentering van de schrijver. Zowel studenten als docenten en tutoren ontvangen zo waardevolle feedback voordat het hoorcollege nog maar begonnen is!

    Koos Winnips en Vincent de Boer presenteren het gebruik van Perusall als hulpmiddel voor onderwijsinnovatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, inclusief een demonstratie. Er is ruimte voor vragen en een discussie.

    *Inschrijven niet nodig

  • 13:00 – 13:45

    MyFuture; working on ….. a dream! - door Hanz Zwart (manager Development Erasmus School of Law), Cheyenne Kooijman (project leader MyFuture), and Eveline Verhoef (student Erasmus School of Law). 

    In een wereld die zo sterk verandert kan de universiteit niet achterblijven. Voor een brede persoonlijke ontwikkeling is meer nodig dan academische kennis en daaraan gerelateerde skills. MyFuture stelt je persoonlijke groei centraal met vier pijlers: Awareness, Goals, Skills en Giving Back. Subsidie van OC&W maakt het mogelijk dat we het programma verder kunnen ontwikkelen. Ook gericht op diversiteit en inclusie. Het logische vervolg op Pre Academic Program (PAP), geeft inhoud aan community building en EUR Career Services.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

  • 13.00-14.45

    MicroLab inloopspreekuur

    Heb je specifieke didactische vragen die je zou willen stellen? Doe dan mee aan de korte en praktische MicroLabs voor EUR-docenten. Je leert bijvoorbeeld hoe je een educatieve video maakt, hoe je ervoor kunt zorgen dat hoorcolleges interactiever worden en hoe je een beoordelingsplan en -matrix ontwerpt. Kom langs tijdens het MicroLab inloopspreekuur om vragen te stellen over de MicroLabs, je direct (gratis) in te schrijven en/of ideeën voor een nieuw MicroLab voor te stellen.

    *Inschrijven niet nodig

  • 13.00-15.00

    Non-verbale communicatie - door Carla van Driel (Hofplein theater) 

    92.7% van communiceren is lichaamstaal, 7,3% is spraak. In deze training worden de deelnemers hiervan bewust gemaakt: klopt je boodschap met je fysieke uitstraling? Ben je bewust van hoe je lichaam reageert wanneer je praat met emoties? 

    Een onderzoek naar je eigen aangeleerde gedrag en hoe je spraak en lichaamstaal meer samen kunt laten werken.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

  • 13.00-16.00

    MicroLab: how to make an educational video - door Giovanni Nobre MSc

    In deze flitsmodule leer je hoe je een educatieve video kunt maken die je in je eigen vak kunt gebruiken. Je schrijft zelf een script voor de video, maakt (eventueel) een bijbehorende PowerPoint presentatie en neemt vervolgens – na een cameratraining – je kennisclip op in de Erasmus studio. De video gebruik je vervolgens in je vak.

    Je start met het online onderdeel, waarin je leert hoe je een goed script schrijft voor je educatieve video. Na dit online gedeelte volgt een face-to-face bijeenkomst in de studio, waarbij een professionele cameratrainer je begeleid en traint in het gebruik van de juiste cameratechnieken. Na deze cameratraining maak je zelfstandig je script af en creëer je een bijbehorende PowerPoint presentatie. Je upload de uiteindelijke resultaten op Canvas. Vervolgens review je een script van een peer en ontvang je feedback op je eigen script. Op basis van de feedback scherpt je je script aan. Ten slotte vindt de tweede face-to-face bijeenkomst in de studio plaats, waarbij de vijf tot tien minuten durende educatieve video wordt opgenomen. 

    *Deze MicroLab vereist voorbereiding, contacteer Giovanni (nobre@risbo.eur.nl) om je in te schrijven.

  • 14.00-16.00

    Cybersecurity with Base Cyber Security - door Turing Students Rotterdam

    Bedrijven en overheden in de hele wereld die gebruikmaken van het internet zetten steeds complexere netwerkinformatiesystemen in. Professionals binnen de IT en cyberbeveiliging zorgen ervoor dat deze netwerken en systemen voldoende beveiligd zijn door gevoelige gegevens en belangrijke infrastructuur te beschermen.

    Met het oog op de huidige wereldwijde uitdagingen binnen de cyberbeveiliging geeft senior adviseur Nicolas Lymbouris van Base Cyber Security een interactieve workshop.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

    computerscherm met slot
  • 14.00-15.00

    An online goalsetting intervention boosts academic performance

    De goalsetting interventie die is ingevoerd op RSM voor alle eerstejaarsstudenten is effectief gebleken: (a) de academische prestaties van de interventiecohorten steeg met meer dan 20% (vergeleken met twee cohorten waarbij de interventie nog niet was uitgevoerd) en (b) de interventie stimuleerde studieprestaties met wel 50%, met name onder etnische minderheden en mannelijke studenten (Schippers, Scheepers, & Peterson, 2015). Tijdens deze breakoutsessie onderzoeken we de kansen en hindernissen voor andere scholen wat betreft de mogelijke invoering van een goalsetting interventie.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

  • 15.00-16.00

    Better together (Collaborative Learning) - door dr. Martine Baars, Ricardo van Aken MSc and Jaap Stelpstra

    Deze sessie is gebaseerd op twee vragen: 1) Wat zijn de voordelen van samenwerkend leren? En 2) hoe kunnen we samenwerkend leren combineren met online leren?

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

  • 15.00-17.00

    Spreken in het openbaar - door Carla van Driel (Hofplein theater)

    Spreken in het openbaar vraagt om specifieke vaardigheden. Vaak zie je een spreker te veel privé en/of onvoorbereid, waardoor de boodschap niet voldoende overkomt. Door gebruik te maken van elementaire theater oefeningen krijgt de deelnemer een aantal tools aangereikt die hij of zij op een speelse manier in de praktijk kan gebruiken om een boodschap beter over te brengen.

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor deze sessie

  • 16.00-17.00

    Edugaming -  Learning through fun experiences - door Fons Verhoef

    Gamen in het klaslokaal: serieus leren door iets leuks te doen

    Wat is de toekomst van gamen in het hoger onderwijs? Wat kun je beter wel en niet doen bij het ontwikkelen van (serious) games? Organiq, een ontwikkelaar van serious games, deelt inzichten die zijn opgedaan tijdens hun eigen projecten.

    Gamification en serious games zijn niet nieuw. Veel opleidingen hebben al een bepaalde vorm van gaming opgenomen in het lesprogramma. Deze games zijn echter vooral gericht op plezier maken en schieten het educatieve doel voorbij. GRIP is de nieuwste innovatie van Organiq: een leuke onderwijservaring waarbij theorie in de praktijk wordt toegepast binnen gezondheidszorgmanagement (ESHPM), innovatie (Loughborough University), bestuur, ondernemerschap en fiscale strategie.

    *Inschrijven niet nodig

  • 10.00-16.00

    Ervaar een DIY-booth 

    Doorlopende demo van de DIY-booths, waar je individueel kunt opnemen.

    *Inschrijven niet nodig

  • 12.30-13.00

    15.00-15.30

    Rondleidingen door het nieuwe lab en de studio

    Rondleidingen door de mensen die direct betrokken zijn geweest bij het realiseren van het nieuwe lab. Vraag ze alles wat je wilt weten!

    *Schrijf je onderaan de pagina in voor een van deze rondleidingen

  • 17.00-18.00

    Borrel!

 

Inschrijven

Gebruik het webformulier hieronder om je in te schrijven voor de sessies waar je aan deel wilt nemen. Bekijk voordat je je inschrijft het programma van dag 1 and dag 3.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen