Tijdens je studie of werk kun je tegen zaken aanlopen waar je zelf niet direct een oplossing voor hebt. Of waar je met anderen graag eens over van gedachten wilt wisselen. ESSB wil graag dat iedereen zich op de faculteit thuis en gehoord voelt. Als student of medewerker hoef je dus niet alleen rond te blijven lopen met vragen of problemen.
Zera Brink - student life officer
Sinds augustus 2019 is Zera Brink Student Life Officer. Zij is er voor alle niet-studiegerelateerde vragen van studenten.Bij internationale studenten gaan die bijvoorbeeld over huisvestiging en verzekeringen maar ook over hoe het leven in Nederland is. De internationale studenten worden elk jaar hartelijk verwelkomd met de introductiedagen die door Zera en haar collega’s georganiseerd worden. Zera: “Er zitten dan 400 studenten in de zaal die in een korte tijd kennis maken met de verschillende afdelingen op de faculteit en de campus. En ze leren over het leven in Nederland. Zo komt de politie bijvoorbeeld uitleg geven over regels die relevant zijn voor studenten, zoals het verbod op het gebruik van mobiele telefoons tijdens het fietsen en de regels rondom drugsgebruik.” Helaas wordt dit studiejaar zeer bepaald door het coronavirus, maar Zera hoopt toch dat ze het aantal evenementen gedurende het jaar kan uitbreiden om studenten meer kans te geven contact met elkaar te hebben. “Ik vind het jammer dat we in deze tijd minder (fysiek) contact hebben met studenten. Want juist dat brengt zo’n leuke variatie in mijn werk. Dat je niet precies weet welke student met wat voor soort vragen vandaag gaat binnenlopen.” Het weerhoudt Zera er niet van om er het beste van te maken. “Ik heb gewoon een heel groot hart voor studenten en zal alles in het werk stellen om zo veel mogelijk voor de student te doen, ook in deze tijd!”
Ellie Cercel – happy student society
De mentale gezondheid van studenten verbeteren: dat is het doel van studenteninitiatief Happy Student Society. Ellie Cercel is tweedejaars student psychologie en voorzitter van de society. Ze sloot zich bij het initiatief aan nadat ze zelf door een moeilijke periode was gegaan “In die tijd merkte ik hoe fijn het is als iemand een luisterend oor voor je heeft. Dat is niet vanzelfsprekend. Het kan best moeilijk zijn om op de campus de juiste hulp te krijgen.” Vorig jaar besloot de society daarom studenten te werven en te trainen. Met hulp van de coördinatoren van de opleiding psychologie bieden ze hulp aan studenten die vastlopen. “Het belangrijkste is dat we benaderbaar zijn en goed luisteren. Er kan tijdens je studie veel druk ontstaan door stage en andere belangrijke activiteiten. Als dat ten koste gaat van je mentale gezondheid, dan is de druk te groot en kan een luisterend oor van je medestudent helpen”, weet Ellie. De Happy Student Society heeft met een ‘ living room een fysieke ruimte op de campus. Het is een plek van verschillende studentenorganisaties die allemaal hetzelfde doel hebben: het welzijn, de inclusiviteit en de gezondheid van studenten verbeteren. Maar als het nodig is kunnen studentambassadeurs ook online hulp bieden, vertelt Ellie. Ze hoopt dat de Erasmus Universiteit oog houdt voor de mentale gezondheid van studenten. “Het zou voor sommige studenten heel goed zijn als we met elkaar de stap naar professionele hulp kleiner kunnen maken.”
Meer informatie over de Happy Student Society.
Martine van de Paal - vertrouwenspersoon
Martine van de Paal is al bijna twee jaar vertrouwenspersoon voor de medewerkers van de faculteit. Ze helpt collega’s die zich, door uiteenlopende redenen, niet veilig voelen op hun werk. Toen Martine gevraagd werd om vertrouwenspersoon te worden dacht ze dat de functie veel zou lijken op haar andere functie: studieadviseur. Maar in de praktijk blijkt dat toch anders te zijn. Martine: “Als studieadviseur adviseer ik een student. Als vertrouwenspersoon zal ik een collega nooit zeggen wat te doen in zijn of haar situatie. Ik help de medewerker in zijn of haar zoektocht naar een passende oplossing.” Martine maakt deel uit van een heel netwerk van vertrouwenspersonen, omdat elke faculteit een eigen vertrouwenspersoon heeft. Bovendien werken er nog twee vertrouwenspersonen op centraal niveau. Dat is niet voor niets, vertelt Martine. “Als je een vertrouwenspersoon wilt spreken, kun je kiezen naar wie je toe gaat. Je kunt denken: ‘Ik ga naar Martine, want die kent mijn faculteit.’ Maar in sommige gevallen voelt het misschien juist beter om naar een andere vertrouwenspersoon stappen. Iemand die de faculteit en je collega’s juist minder goed kent.” Een vertrouwenspersoon voert een of meerdere vertrouwelijke gesprekken. Daarin komt heel open ter sprake waar iemand behoefte aan heeft. Dat ze een medewerker kan helpen in de zoektocht naar een bij hem of haar passende oplossing, is iets wat Martine leerde inzien tijdens de opleidingscursus tot vertrouwenspersoon. “Als je klem zit, is het zo fijn dat je kunt praten met iemand die niet oordeelt of oplossingen wil opdringen. De oplossing zit echt in de persoon zelf en die komt eruit als ik diegene ruimte geef.”
Meer informatie over de vertrouwenspersonen (myeur).
Marieke Meeuwisse – #Ibelong
Sinds 2018 leidt Marieke Meeuwisse het Erasmus+ Strategisch Partnerschap project #IBelong, waarin vier Europese universiteiten, een expertisecentrum diversiteitsbeleid en een kennisinnovatiecentrum samenwerken. Het #IBelong-project is een innovatief programma van interventies om de leeromgeving in het hoger onderwijs inclusiever te maken, zodat studenten zich verbonden voelen ongeacht hun achtergrond. Een van de interventies in #IBelong is het student communitymentoring programma dat in de afgelopen coronamaanden met succes versneld is uitgerold. Het programma heeft tot doel de veerkracht van eerstejaars studenten te vergroten. Ouderejaars studenten spelen daarin een belangrijke rol. Mentoren worden getraind volgens de #IBelong-methode om studenten te leren herkennen wat hun bronnen, netwerk en kwaliteiten zijn. Dankzij het programma leren ze zichzelf beter kennen. Marieke is blij dat de reacties na het eerste jaar van het mentorprogramma bijzonder positief zijn. Die positieve reacties komen volgens Marieke niet alleen van eerstejaars studenten: “Ook de mentoren zijn heel positief. Zij herkennen de onzekerheid van hun vaak jongere medestudenten, omdat zij er zelf ook als eerstejaars mee te maken hebben gehad. Zij weten hoe belangrijk het is om hulp te durven vragen.” De match tussen mentor en student is volgens Marieke heel belangrijk, wil het mentorschap slagen: “Wij kijken goed naar de behoefte van de student en of de mentor dezelfde achtergrond en ervaring heeft. Dat helpt studenten zich meer op hun gemak te laten voelen, waardoor het veiliger voelt om bepaalde zorgen of obstakels te delen.” Marieke hoopt dat alle interventies ervoor gaan zorgen dat de komende jaren het gevoel van herkenning, erkenning en waardering binnen het hoger onderwijs voor alle studenten groter wordt. “Ik wil dat studenten zich op hun gemak voelen binnen de poorten van de universiteit. Je hebt dit niet voor niets bereikt: je kunt dit. En je hoort hier thuis!”
Meer informatie over #iBelong.