Subsidie voor onderzoek vergroten veiligheid in multi-probleem gezinnen

De effectiviteit van de interventie Kind IN Gezond Systeem (KINGS), een innovatieve behandelmethode voor jeugdigen én ouders met een complex trauma, wordt onderzocht door psycholoog prof.dr. Annemiek Harder van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij ontvangt daarvoor onderzoeksfinanciering van Stichting tot Steun VCVGZ. Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en het Nederlands Jeugdinstituut. Op het project wordt een promovendus aangesteld.

Bijna 119.000 kinderen, meer dan 3% van alle jongeren in de leeftijd van 0 tot 18 jaar, worden in Nederland blootgesteld aan kindermishandeling. Een groot deel van opgelopen jeugdtrauma’s is gevolg van deze kindermishandeling. Daarnaast kan een trauma voortkomen uit het meemaken van een traumatische gebeurtenis zoals een verkrachting, bedreiging met de dood of een zwaar verkeersongeval. Complexe trauma’s zijn gevolg van blootstelling aan chronische en langdurige traumatische gebeurtenissen (bijv., verwaarlozing en emotioneel, fysiek en seksueel misbruik). Deze gebeurtenissen zijn vaak van een interpersoonlijke aard, gepleegd bijvoorbeeld binnen een gezin of door andere volwassenen waarvan wordt verwacht dat ze veiligheid, bescherming en stabiliteit bieden. Gezien de ernstige problemen in verband met een complex trauma, is behandeling van essentieel belang om toekomstige sociale- en gezondheidsproblemen te voorkomen.

Effectiviteit KINGS

De interventie Kind IN Gezond Systeem (KINGS), ontwikkeld door Accare, is een innovatieve en trauma-georiënteerde behandeling voor jeugdigen met een complex trauma, ernstige gedragsproblemen en hun getraumatiseerde ouders die zijn verwezen naar de kinder- en jeugdpsychiatrie. Het doel van KINGS is om de veiligheid van gezinnen in multi-probleemsituaties te vergroten door het reduceren van trauma symptomen van zowel de jeugdige als ouders, een afname van gedragsproblemen bij het kind en het vergroten van de pedagogische vaardigheden bij ouders en positieve ouder-kind interacties. In deze studie wordt een KINGS behandelgroep vergeleken met een wachtlijst controlegroep. Daarnaast worden er case studies uitgevoerd bij de KINGS gezinnen om individuele effecten, werkingsmechanismen en effectieve componenten van de interventie in kaart te brengen. Het onderzoek is van groot belang omdat het meer zicht geeft op wat werkt bij gezinnen met een complexe trauma.

Over Annemiek Harder

Prof.dr. Annemiek Harder is bijzonder hoogleraar op de Horizon-leerstoel Wetenschappelijk onderbouwde jeugdzorg en onderwijs bij het Department of Psychology, Education and Child Studie van de Erasmus Universiteit. In 2011 promoveerde ze cum laude op onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit van gesloten residentiële jeugdhulp. Zij ontwikkelde de behandelmodule Up2U voor pedagogisch medewerkers in de residentiële jeugdhulp. Harder is bestuurslid van de European Scientific Association on Residential & Family Care for Children and Adolescents (EUSARF) en lid van het redactiecomité van het tijdschrift Residential Treatment for Children and Youth. Daarnaast is ze lid van de International Work Group on Therapeutic Residential Care en het International Research Network on Transitions to Adulthood from Care (INTRAC).

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl