Promotie Luc Benda | Meer pro-actieve leerhouding bij intensiever activerend arbeidsmarktbeleid

cover proefschrift Luc Benda

In landen die veel investeren in trainings- en educatieprogramma’s om mensen uit de werkloosheid te helpen, zijn lager opgeleiden meer bereid om hieraan mee te doen.  Dit blijkt uit het Europees vergelijkend onderzoek van socioloog Luc Benda. Hij verdedigt zijn proefschrift ‘Het begrijpen van activerend arbeidsmarktbeleid’ op vrijdag 3 mei aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Culturele verschillen van invloed op leerhouding

Uit de analyse van Benda komt naar voren dat mensen een meer proactieve leerhouding hebben naar mate het opleidingsniveau of het opleidingsniveau van de ouders toeneemt. De leerhouding is een voorspeller voor deelname aan van educatie- en trainingsprogramma’s en de betrokkenheid met het leerproces. De verschillen in de leerhouding tussen de opleidingsniveaus zijn kleiner in landen die meer op nationaal niveau investeren in trainingsprogramma’s als vorm van activerend arbeidsmarktbeleid. Het verkleinen van de verschillen in de leerhouding kan bijdragen aan het verminderen van ongelijkheid in het volgen van trainings- en educatieprogramma’s die als doel hebben de arbeidsmarktkansen te vergroten.

Mensen die zelf laagopgeleid zijn of ouders hebben met weinig opleiding, blijken een meer proactieve leerhouding te hebben in landen die relatief veel geld besteden aan trainingsprogramma’s. Bij vergelijkbare personen uit landen die relatief weinig aan dit type beleid besteden blijkt dat niet het geval. Dit betekent dat activerend arbeidsmarktbeleid, in de vorm van arbeidsmarkttraining, een bijdrage kan leveren aan het verkleinen van culturele ongelijkheid en daardoor bijdragen aan een inclusievere samenleving. Voor dit onderzoek zijn 64.150 respondenten gebruikt uit negentien Europese landen op basis van OESO dataset PIAAC.

Effecten activerend arbeidsmarktbeleid

Luc Benda wil met zijn onderzoek naar activerend arbeidsmarktbeleid meer inzicht bieden in de bedoelde en onbedoelde effecten van dit beleid. Hij onderzocht onder andere de leerhouding van de arbeidspopulatie en de werking van activeringsprogramma’s in verschillende Europese landen. Zo blijkt ook dat de mate van ontslagbescherming en de hoogte van werkloosheidsuitkeringen invloed te hebben op het effect van de programma’s in relatie tot langdurige werkloosheid.

 

Promotoren: Prof.dr. Romke van der Veen en prof.dr. Ferry Koster

Meer informatie

Locatie: Senaatszaal, Erasmus Gebouw A1 | 11.30 | vrije toegang

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 408 213, kooistra@essb.eur.nl

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen