Promotie M. (Mukta) Naik

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 24 oktober 2024 verdedigt M. Naik het proefschrift met de titel: ‘Besturen van jongerenmobiliteit op 'migratieknooppunten': Een scalair beeld vanuit de 'kleinere' steden van India‘.

Korte samenvatting:

Door afstand te nemen van de focus op lange termijn migratie van het platteland naar grootstedelijke centra, wordt in dit proefschrift juist de rol uiteengezet van kleinere steden in de complexe mobiliteitstrajecten van jongeren die centraal staan in de structurele transformatie in ontwikkelingseconomieën. Voortbouwend op empirische studies in India, laat dit onderzoek zien hoe economisch dynamische kleinere steden functioneren als ‘migratieknooppunten’, door vorm te geven aan gevarieerde kansen op werk, en door ruimtelijk en temporeel gevarieerde mobiliteit voor binnenlandse migranten te genereren. Het zwakke bestuur en de informele economie van kleinere steden zorgen echter ook voor ongelijke integratiemogelijkheden per klasse, kaste en geslacht. Het onderzoek suggereert dat een beleidsprobleem dat zo complex is als binnenlandse beleidsvoering op het gebied van migratie, een mobiliteitsbewuste en collaboratieve aanpak vereist, die steden in staat stelt om inclusieve integratietrajecten voor migranten te creëren binnen multi-scalaire bestuurlijke kaders.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.