Prof. dr. Maartje Schermer benoemd tot hoogleraar op nieuwe KNMG-leerstoel ‘Gezondheidsethiek in een technologische samenleving’

Prof. dr. Maartje Schermer bekleedt vanaf 15 oktober de leerstoel ‘Health Ethics in a Technological Society (Digital Health Ethics)' bij Erasmus School of Health Policy & Management. De leerstoel wordt gevestigd in nauwe samenwerking met Erasmus School of Philosophy en de KNMG en richt zich op ethische vraagstukken rond technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg.

Technologische vooruitgang en maatschappelijke ontwikkelingen zoals digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie veranderen de gezondheidszorg ingrijpend. Dit roept ethische en filosofische vraagstukken op in de gezondheidszorg.

“De snel veranderende situatie vraagt om nieuwe vaardigheden en inzichten," zegt René Héman, de voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), een artsenfederatie die de leerstoel van Schermer installeert bij ESHPM. Héman: "Om goed voorbereid te zijn op deze technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, is wetenschappelijk onderzoek naar de impact daarvan essentieel. Deze nieuwe KNMG-leerstoel gaat daarbij helpen."

Het onderzoek van prof. dr. Schermer richt zich op ethische en filosofische vraagstukken in medisch onderzoek, praktijk en beleid. Centrale thema's in haar werk zijn onder meer de veranderende opvattingen over gezondheid en ziekte door nieuwe medische technologieën, de wenselijkheid van vroege ziektedetectie zonder beschikbare behandeling, het gebruik van digitale technologieën in de zorg en een rechtvaardige verdeling van dure behandelingen. Schermer brengt daarmee een schat aan expertise en ervaring mee naar haar nieuwe rol.

Decaan van ESPhil Hub Zwart is verheugd is met de aanstelling van Schermer: “Maartje Schermer werkt al lang samen met ons op het gebied van onderzoek en onderwijs. Via deze leeropdracht kunnen we die samenwerking intensiveren. De leeropdracht van professor Schermer is relatief open, waarbij ze samenwerking tussen faculteiten zal ontwikkelen. Voor ESPhil zien we vooral een rol weggelegd op het gebied van gezondheidswetenschappen, bio-ethiek, filosofie van technologie en kunstmatige intelligentie.”

Zwart heeft vertrouwen in de samenwerking tussen faculteiten: “Om grote ontwikkelingen een goede maatschappelijke inbedding te geven, moeten we die discipline-overstijgend adresseren. De leeropdracht van Schermer daalt niet in één specifieke discipline in, maar is juist gericht op het versterken van samenwerking. Dat is een belangrijk onderdeel van de strategie van onze universiteit, maar ook van onze faculteit. De leerstoel sluit dan ook goed aan bij andere initiatieven, zoals de Convergence Alliance en het second-degree programma Bachelor in Philosophy of a Specific Discipline.”

In haar huidige functie als Professor in Philosophy of Medicine bij het Erasmus MC heeft prof. dr. Schermer zich bewezen als een toonaangevend denker op het gebied van bio-ethiek, de ethiek van nieuwe medische technologie, en de filosofie van de geneeskunde. Daarnaast draagt zij actief bij aan de publieke discussie over de ethische implicaties van nieuwe en opkomende medische technologieën.

De leerstoel is bij ESHPM ingebed in de sectie Law & Health Care. Naast dat er in de leerstoel nauw met het Erasmus MC en de Erasmus School of Philosophy zal worden samengewerkt, wordt ook nauw samengewerkt met met de recent ingestelde KNMG-leerstoel Recht, Zorgtechnologie en Geneeskunde aan Amsterdam UMC.