Nicholas Vrousalis publiceert 'Exploitation as Domination'

Boeken op een plank in een bibliotheek

Op woensdag 30 november 2022 publiceerde ESPhil's dr. Nicholas Vrousalis, Universitair Hoofddocent in Praktische Filosofie, zijn nieuwe boek Exploitation as Domination: What Makes Capitalism Unjust. Dat deed hij bij Oxford University Press. Lees verder voor een beschrijving van het boek.

Uitbuiting is een wereldwijd voorkomend verschijnsel. Slavernij, lijfeigenschap en het patriarchaat maken deel uit van haar stamboom. Uitzendkrachten en sekswerkers, commercieel draagmoederschap, onzekere arbeidscontracten, sweatshops en markten voor bloed, vaccins of menselijke organen zijn enkele hedendaagse manifestaties van uitbuiting. Wat maakt deze uitbuitende transacties onrechtvaardig? En is het kapitalisme inherent uitbuitend? Dit boek biedt antwoorden op deze twee vragen. Nicholas Vrousalis stelt dat uitbuiting een vorm van overheersing is, zelfverrijking door overheersing van anderen. In de visie van uitbuiting gaan klachten over uitbuiting in wezen niet over schade, dwang of oneerlijkheid. Ze gaan eerder over wie wie bedient en waarom. Uitbuiting, beknopt gebracht, is een dividend van dienstbaarheid: het dividend dat de machtigen halen uit de dienstbaarheid van de kwetsbaren. Vrousalis beweert dat deze dienstbaarheid inherent is aan kapitalistische relaties tussen instemmende volwassenen, waarbij kapitaal de monetaire controle is over de arbeidscapaciteit van anderen. Hieruit volgt dat het kapitalisme, de productiewijze waarin het kapitaal overheerst, een inherent onrechtvaardige sociale structuur is.

Gargantua, by Honore Daumier

Kortingscoupon

Overweeg je dit werk toe te voegen aan je collectie? Nicholas Vrousalis en Oxford University Press bieden je deze kortingscoupon aan!

Voor meer informatie, zie de specifieke Oxford University Press webpagina.