Maren Wehrle publiceert 'Phänomenologie: Eine Einführung'

Boeken op een plank in een bibliotheek
Dr. M. Wehrle

In 2022 publiceerde Dr. Maren Wehrle, Universitair Hoofddocent in Praktische Filosofie, haar nieuwe boek Phänomenologie: Eine Einführung. Dat deed zij bij J.B. Metzler (onderdeel van Springer). Lees verder voor een beschrijving van het boek. Een Engelse vertaling volgt uiterlijk 2024.

Dit boek biedt een unieke introductie tot de fenomenologie omdat het zich volledig richt op de methode(n) van de fenomenologie, en deze illustreert met voorbeelden. Het is bedoeld voor studenten, docenten en alle mensen die geïnteresseerd zijn in fenomenologie.

Het beoogt alle vroegere en huidige takken van de fenomenologie (klassiek, kritisch, post-, interdisciplinair of toegepast) weer te geven en te verenigen.

Het is kort, gebruiksvriendelijk en praktisch; met informatie- en definitie-kaders, en praktische oefeningen. Geen jargon, geen persoonlijke cultus, gewoon fenomenologie in actie - terug naar de dingen zelf!

De vraag achter dit boek is als volgt: wat doen we wanneer we aan fenomenologie doen? Deze is leidend geweest in het schrijven sinds 2017, toen mij werd gevraagd de fenomenologie te vertegenwoordigen in deze reeks van de methoden van de filosofie.

De centrale stelling is dat alle fenomenologieën en fenomenologen, of ze nu traditioneel, post-, kritisch, politiek, interdisciplinair of toegepast zijn, zich (moeten) bezighouden met, en streven naar, een of alle van de drie onderstaande activiteiten:

1. Beschrijven (wat verschijnt) zonder vooroordelen/vooronderstellingen
  2. Zoeken naar algemene structuren (structuur of eidos)
  3. Terugvragen naar de voorwaarden (historisch of transcendentaal)

Voor meer informatie, zie de specifieke Springer webpagina.