Koninklijke onderscheiding voor filosoof Henk Oosterling

Henk Oosterling door koning benoemd tot Ridder in Orde van Oranje-Nassau.
Henk Oosterling krijgt speldje op

Koning Willem-Alexander heeft Henk Oosterling benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De gepensioneerd universitair hoofddocent Filosofie kreeg de koninklijke onderscheiding op woensdag 18 september, tijdens het 15-jarig jubileum van Stichting Vakmanstad, uitgereikt door locoburgemeester Natasha Mohamed-Hoessein.

Oosterling (1952) ontving de onderscheiding vanwege zijn belangrijke bijdrage aan het onderwijs aan kinderen in kwetsbare Rotterdamse wijken, waarmee hij hun toekomstperspectief verbeterde en de ouderbetrokkenheid heeft vergroot.

Stichting Vakmanstad

Als medeoprichter en voorzitter werkte Oosterling aan de opbouw van Stichting Vakmanstad. Deze stichting is in 2008 opgericht en gericht op dagprogrammering in het basisonderwijs in de kwetsbare wijken in Rotterdam-Zuid. In 2024 biedt Rotterdam Vakmanstad lesprogramma’s aan op negentien scholen in Rotterdam. De nadruk ligt op ecologische wijsheid, gezondheid en sociaal-emotionele ontwikkeling binnen vakken zoals judo & aikido, gezonde kooklessen, tuin- en natuurlessen, techniek en filosofie. Ook de ouders van de leerlingen worden actief betrokken bij het programma.

Door hun passies en talenten te ontdekken en te ontwikkelen, groeien de kinderen uit tot fysiek sterke, sociaal veerkrachtige en mentaal weerbare individuen, wat hun toekomstperspectieven verbetert. De vakdocenten leren hen daarnaast zorg te dragen voor zichzelf, anderen en de wereld. Op deze manier draagt Vakmanstad bij aan een inclusieve samenleving waarin mens en natuur centraal staan.

Cijfers

Oosterling werd in 2011 benoemd tot directeur en was daarna actief als (betaald) adviseur. Sinds 2019 is hij onbezoldigd lid van de Raad van Advies. Wat hij startte op de Bloemhofschool is onder zijn leiding uitgegroeid tot een organisatie met 40 medewerkers die ongeveer 2300 kinderen met het onderwijsprogramma bereiken. 34 scholen in Rotterdam-Zuid geven 10 uur per week extra les. Stichting De Verre Bergen financiert 20% van het budget, de rest komt uit het Rotterdamse onderwijsveld.

Maatschappelijke inzet

Daarnaast is Oosterling actief voor Stichting VoedselEducatie010, die gezonde schoolontbijten en -lunches aanbiedt. Hij ondersteunde het oprichten en vormgeven van de stichting en treedt nu op als adviseur.

Verder zet Oosterling zich in voor Stichting Iedereen aan Boord, een bureninitiatief op het Noordereiland. Hij schreef mee aan de visie van het initiatief, adviseert het bestuur en stelt zijn netwerk beschikbaar bij projecten. Ook is hij lid van de werkgroep Duurzaam Dek, die zich inzet voor het realiseren van duurzame woningen en werkt hij mee aan de realisatie van wijkhubs.

De Orde van Oranje-Nassau

De in 1892 ingestelde Orde van Oranje-Nassau heeft sinds 1996 zes graden: Ridder Grootkruis, Grootofficier, Commandeur, Officier, Ridder en Lid. Voor een benoeming in de Orde van Oranje-Nassau komen personen in aanmerking die zich voor de samenleving bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt.

CV

Dr. Henk Oosterling gaf in zijn academische loopbaan colleges over ecofilosofie, kunst en filosofie en Franse differentiedenkers zoals Foucault, Derrida en Deleuze & Guattari.