ESPhil student Marjolijn Hordijk ontvangt Jan Brouwer Scriptieprijs Filosofie

Polak Building buitenkant van het gebouw in de zon.
Marjolijn Hordijk
Stéphanie Driessen

Afgelopen vrijdag heeft ESPhil MA student Marjolijn Hordijk bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen de Jan Brouwer Scriptieprijs Filosofie toegekend gekregen, voor haar masterscriptie Wittgenstein meets Ramsey: A Critical Assessment of F.P. Ramsey’s Critical Notice on Wittgenstein’s Tractatus Logico-Philosophicus. Eerder studeerde zij al cum laude af aan ESPhil.

Het juryrapport: "Het eigenlijke onderwerp van de scriptie is een kritische evaluatie van Ramseys ‘Critical Notice’ (Mind, 1923). Naar het oordeel van de jury scoort Hordijk op alle door de jury gehanteerde criteria voortreffelijk. Haar scriptie bevat een knappe analyse, zowel van Wittgensteins Tractatus, zeker een van de moeilijkste filosofische publicaties van de twintigste eeuw, als van Ramseys Critical Notice, nog altijd een onderbelichte tekst; zij navigeert kundig en zonder een overbodig vertoon van eruditie ten opzichte van de secundaire literatuur; haar presentatie is helder en economisch; in de probleemstelling en de uitwerking ervan legt zij een wijze zelfbeperking aan de dag. Hordijks conclusie is dat Ramsey op een aantal belangrijke punten Wittgenstein niet begrepen heeft, een conclusie die van durf getuigt maar die met respect wordt gepresenteerd. Dat haar conclusies voornamelijk negatief zijn geldt in de ogen van de jury niet als een bezwaar, maar eerder als een argument om op de ingeslagen weg verder te gaan door middel van een artikel, of, wie weet, een dissertatie."

Erasmus School of Philosophy feliciteert Marjolijn Hordijk van harte met haar prestatie!

Wilt u meer informatie over de Jan Brouwer Scriptieprijs, of het volledige juryrapport lezen? Kijk dan op de website van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen.