Als je doet wat je leuk vindt, word je er vanzelf goed in. Aldus Tsjomme Zijlstra, die na een jaar rechten en een jaar psychologie inzag dat wát je studeert belangrijker is dan dát je studeert. Filosofie aan de EUR bleek al snel de juiste keuze.
En waar heeft die mentaliteit Tsjomme gebracht? Hij is oprichter en directeur van het Rotterdamse biermerk Kaapse Brouwers, dat met een brouwerij en meerdere horecazaken met recht een klein imperium te noemen is. Tijdens een wandeling langs de Kralingse Plas spreken we Tsjomme over de invloed van de corona-pandemie op zijn bedrijf, de internationale export van Kaapse Brouwers en de strijd tussen de locale craftbeer-brouwers en de grote jongens Heineken, InBev en Duvel Moortgat. Ook doet Tsjomme een boekje open over de herstructurering van zijn eigen bedrijf, die nodig was om oprichter en aandeelhouders weer op hetzelfde spoor te krijgen.
Hetgeen wat voor Tsjomme zijn opleiding, zijn ondernemerschap en zijn passie verenigd is mensen bij elkaar brengen. Of dat nu is voor een filosofisch gesprek, een pittige discussie of een IPA, Stout of Barley Wine - en het liefst nog wel tegelijk. Bekijk de video voor het hele gesprek met Tsjomme en hoor over zijn levensdoelen - het overnemen van de multinational Heineken én het overnemen van In De Smitse, het café op de campus van de Erasmus Universiteit.