Feestelijke opening Erasmustentoonstelling

Oude foto van het Erasmus standbeeld
dinsdag 24 okt 2023, 16:00 - 23:00
Voorstelling
Meld je hier aan Voeg toe aan agenda
Drawing of Erasmus statue.

Onze universiteit heet al vijftig jaar de Erasmus Universiteit, maar wie was Erasmus eigenlijk en waarom is de universiteit naar hem vernoemd? Vanaf 24 oktober kom je meer te weten over Erasmus in de tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek. De tentoonstelling bestaat uit vier thema’s: Erasmus’ werk, de intellectuele nalatenschap van Erasmus, Erasmus en Rotterdam, en de Erasmus Universiteit.

Tijdens de feestelijke opening van de tentoonstelling op 24 oktober 16:00 kom je meer te weten over de totstandkoming van de tentoonstelling. Daarnaast zal prof. dr. Ronald van Raak, hoogleraar Erasmiaanse Waarden, vertellen over de betekenis van Erasmus vandaag de dag. Natuurlijk is er ook gelegenheid om de tentoonstelling op de eerste verdieping van de Universiteitsbibliotheek te bekijken. De opening van de tentoonstelling wordt afgesloten met een borrel, mogelijk gemaakt door Comité Erasmus Icoon van Rotterdam.

Samenwerking

De tentoonstelling is samengesteld met boeken en andere objecten uit de erfgoedcollectie van de UB, het Rotterdamsch Leeskabinet en de Erasmus Collectie in de Bibliotheek Rotterdam. De Erasmus Collectie is recentelijk geregistreerd als Unesco Memory of the World vanwege de unieke collectie boeken van en over Erasmus.

Nevententoonstelling

De tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek is ook online te bekijken. In de online tentoonstelling zijn nog meer bijzondere objecten te zien. Er zal ook een openbaar toegankelijke tentoonstelling plaatsvinden in het voetgangersgedeelte van de Maastunnel. Aan de hand van 36 afbeeldingen kom je daar meer te weten over Erasmus en zijn rol in de stad Rotterdam. De totstandkoming van de tentoonstelling in de Maastunnel is mede mogelijk gemaakt door het lustrumfonds van de universiteit en door Comité Erasmus Icoon van Rotterdam.

Boeken in het depot van de Erasmus Collectie
Erasmusstandbeeld voor de Laurenskerk
Levien Willemse
Maakproces van het standbeeld Desiderius Multiplex van Erasmus Universiteit door atelier GÉÈF

Wil je de feestelijke opening van de Erasmus tentoonstelling bijwonen? Meld je dan hier aan.