Faculty colloquium met Arnd Pollmann over de contingentie van mensenrechten

Gebouw
Mandeville Building
Ticket informatie

Na afloop bent u van harte welkom voor een drankje. Meer informatie volgt binnenkort.

Voeg toe aan agenda
Portrait Arnd Pollmann

Wij verwelkomen Arnd Pollmann, hoogleraar ethiek en sociale filosofie aan de Alice Salomon Hochschule in Berlijn, voor dit faculteitscolloquium. Arnd Pollmann zal spreken over de schijnbare contingentie van de mensenrechten tussen prepolitieke rechtvaardigingen en besliskundige realpolitik. De lezing zal toegankelijk zijn voor een breed publiek, inclusief studenten. Hieronder vindt u de samenvatting van zijn lezing.

Crisisbestendig of contingent? Mensenrechten tussen prepolitieke rechtvaardigingen en Decisionist Realpolitik

In tijden van politieke crises – zoals migratie, klimaatverandering, oorlogen en epidemieën – worden ‘eeuwige’ mensenrechten steeds meer gezien als ‘wegwerpbaar’. Deze perceptie brengt een conceptuele tegenstrijdigheid aan het licht die om opheldering vraagt. Aan de ene kant worden mensenrechten beschouwd als rechten waarvoor historisch is gevochten, die bedoeld zijn om te worden gehandhaafd tegen willekeurige politieke heerschappij en historisch onrecht. Aan de andere kant moeten deze rechten, zodra ze zijn vastgelegd als grondwettelijk gecodificeerde basisrechten, onmiddellijk worden teruggetrokken uit het politieke besluitvormingsproces om zelfs de heerschappij van de democratische meerderheden te beperken. Arnd Pollmann zal ingaan op de vraag of en in hoeverre mensenrechten zowel als ‘contingent’ als ‘crisisbestendig’ kunnen worden opgevat. Hij zal verduidelijken dat, in de context van politieke crises, het anticiperen van de overheid op een louter veronderstelde democratische instemming snel leidt tot onevenredige inbreuken op de grondrechten en daarom moet worden bekritiseerd als een vorm van ‘vijandige overname’ van het constitutionele recht door paternalistische politiek.

Na de lezing openen we de discussie met pitches van Jamie van der Klauw (ESPhil) over zijn onderzoek naar democratische legitimatie, en Michał Stambulski (ESL) over ‘The Politics of Human Rights and Right-Wing Legal Mobilization’.

Arnd Pollmann is hoogleraar ethiek en sociale filosofie aan de Alice Salomon Universiteit in Berlijn. Na gastprofessoren in Berlijn, Zürich en Hamburg werd hij in 2018 benoemd tot hoogleraar aan de Alice Salomon Universiteit. Zijn interesses in onderzoek en onderwijs liggen op het gebied van ethiek, moraalfilosofie en toegepaste ethiek, evenals in de sociale filosofie van de moderne tijd. samenlevingen en vooral in de politieke filosofie van de mensenrechten. Zijn meest recente boek is uitgegeven door Suhrkamp-Verlag: "Menschenrechte und Menschenwürde. Über die philosophische Bedeutung eines revolutionären Projekts" (2022). Hij is mederedacteur van het Zeitschrift für Menschenrechte (zfmr/Journal for Human Rights). Hij geeft regelmatig commentaar op politieke kwesties vanuit filosofisch perspectief. in radioprogramma's of in dagbladen. Pollmann woont in Berlijn met zijn vrouw en dochter. Zie voor meer informatie: www.a-pollmann.de.

Dit faculteitscolloquium wordt georganiseerd door het onderzoeksprogramma Human Condition.

Dit evenement is gratis, maar inschrijven is verplicht. Zie het formulier op deze pagina.