Alumni in the Spotlight | Mr. Peter Oskam

Foto van Peter Oskam
Het draait om kennen en gekend worden.

Mr. Peter Oskam

Burgemeester van Capelle aan den IJssel

Oskam is burgemeester van de Rotterdamse oosterburen, de gemeente Capelle aan den IJssel. Voordat Oskam burgemeester werd van de groenste stad van Nederland, had hij al een imposante maatschappelijke carrière achter de rug. Kort na zijn afstuderen werd hij bedrijfsjurist bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en niet veel later werd hij officier van justitie in Rotterdam.

Na een korte overstap naar het Ministerie van Justitie werd Oskam rechter. In die hoedanigheid was hij onder meer vicepresident van de Rechtbank Amsterdam. Na zijn loopbaan in de rechterlijke macht zat hij ruim drie jaar voor het CDA in de Tweede Kamer en zette hij zich ook nog actief in voor de vaderlandse voetbalsport. Oskam was een gerespecteerd scheidsrechter in het betaalde voetbal en heeft zich ook bestuurlijk ingezet voor de KNVB. Zijn opleiding genoot Oskam aan Erasmus School of Law.

Maatschappelijke loopbaan

Oskam koos voor de studie Rechtsgeleerdheid toen hij al werkzaam was als hoofdagent bij de politie in Den Haag. Hij vond het belangrijk om zich verder te ontwikkelen en te bekwamen in een vakgebied dat een grote invloed had op het politiewerk. De ambitie om hogerop te komen kon Oskam kwijt in een avondstudie Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

"In mijn tijd werd je in Rotterdam opgeleid tot een zogenaamde ZKK-jurist: zelfstandig, kritisch en kreatief. Ik herinner mij dan ook nog de colleges van de ervaren docenten, waarvan vooral professor Hulsman mij nog goed bijstaat. Het was een markant man en hij had de moed om zijn ideeën ook tegen de stroom in uit te dragen". Een van de hoogtepunten uit zijn studietijd vindt Oskam zijn stage in het Sophia Kinderziekenhuis. Hij had een voorliefde voor het jeugdrecht en zag hier het grote verschil tussen artsen en juristen.

Gedurende zijn loopbaan heeft Peter Oskam zijn studie Rechtsgeleerdheid op vele manieren in de praktijk gebracht. Nadat hij eerst aan de ‘toepassende kant’ stond in de zittende en staande magistratuur, verlegde hij zijn aandacht later naar de beleidsmakende en wetgevende kant. Zo had hij als Tweede Kamerlid zitting in de vaste Kamercommissie voor Veiligheid en Justitie, een commissie gevuld met voornamelijk juristen. “In mijn huidige baan als burgemeester van Capelle kan ik eigenlijk al mijn opgebouwde kennis uit mijn carrière kwijt. Zo ben je als burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Dat aspect heeft eigenlijk alles in zich van mijn tijd als Officier van Justitie, rechter en politieagent. Een ander erg leuk aspect van de stad vind ik haar sportieve karakter; daarvoor gebruik ik als het even kan graag mijn netwerk uit de sportwereld”.

Netwerk

Tijdens het gesprek stipt Oskam meermaals het belang van de maatschappij aan. "Werk samen met andere studenten en kijk wat je kunt toevoegen aan onze samenleving. Ik ben dan ook erg blij dat in onze gemeente de Capelse Jeugdraad flink haar best doet om activiteiten en betrokkenheid neer te zetten, door en voor Capelse jongeren." Gevraagd naar concrete tips hamert Oskam vooral op het belang van kennis van de praktijk en een goed netwerk. "In je netwerk is het een kwestie van kennen en gekend worden. Pas dan kun je in de praktijk iets voor elkaar betekenen. Als student is het volgens mij vooral van belang dat je leert luisteren, schakelen en analyseren. Dan kun je echt je beslissing goed onderbouwen en uitleggen".

Publicatiedatum: 8 maart 2016