“Wat als in Nederland blijven niet mag, maar vertrekken niet kan?”

Richard Staring

Speciaal voor Wereldvluchtelingendag ontwikkelden Theater Rotterdam en de Pauluskerk gezamenlijk een podcast, ‘Catch 22’. In het kader van deze dag ging Liesbeth Levy in gesprek met prof. dr. Richard Staring, hoogleraar empirische criminologie aan Erasmus School of Law, en Anna en Daniel, die sinds vijf jaar zonder papieren in Nederland overleven.Zij spreken over wat dit ongedocumenteerde leven voor hen betekent en welk beleid ervoor zorgt dat mensen in deze uiterst kwetsbare positie belanden.

“Soms zit ik op de bank en kan ik niet meer ademen,” zegt Anna in de podcast. Samen met haar broer Daniël en haar moeder ontvluchtte Anna tien jaar geleden haar geboorteland, Armenië. Sinds vijf jaar zijn ze zonder geldige papieren in Nederland.

Anna en Daniël gaan met filosoof Liesbeth Levy in gesprek over wat dit ongedocumenteerde leven voor hen betekent. In dat kader spreken zij ook met prof. dr. Staring, die vertelt welk beleid er volgens hem voor zorgt dat mensen in deze uiterst kwetsbare positie belanden.

De podcast begint met een gedicht van Mustafa Alsaeed, student social work, Hogeschool Rotterdam.