Waarom mensenrechten er nog steeds toe doen

Soms helpt overleggen en lobbyen ‘alleen’ niet meer. Dan kan het nodig zijn om juridische stappen te zetten. Om die reden is in 2014 het Public Interest Litigation Project (PILP) opgericht. Dit vijfjarige pilot focust zich op strategisch procederen ten behoeve van mensenrechtenvraagstukken in Nederland. Jelle Klaas, projectcoördinator bij het PILP, vertelde hier meer over aan de rechtenstudenten van het Erasmus School of Law tijdens het human rights seminar dat op 25 april plaatsvond. Hij is één van de weinige mensenrechtenadvocaten die ons land rijk is.

Strategische procedures worden al jaren ingezet door advocaten in landen zoals de Verenigde Staten en Zuid-Afrika om sociale, politieke of juridische vraagstukken aan de kaart te stellen en aan te pakken. Het doel ervan is groter dan het winnen van een rechtszaak en kan zich ook richten op het aanzetten van overheden tot aanpassing van een wet of het verspreiden van kennis onder het algemene publiek over actuele mensenrechten brandpunten. Het gaat er dus om dat maatschappelijke verandering teweeg wordt gebracht om de fundamentele rechten van minderheden te beschermen. Daarom is het van essentieel belang dat van tevoren goed wordt nagedacht over wanneer en welke middelen moeten worden ingezet.

Het PILP experimenteert met deze manier van procederen in Nederland. Jelle Klaas vertelde hier meer over tijdens het seminar en besprak een aantal zaken waar het PILP aan werkt. Zo gaf hij het voorbeeld van de zogenaamde sleepwet, waar het PILP samen met andere adviesraden en NGO’s campagne tegen heeft gevoerd om het recht op privacy van de Nederlandse burgers te beschermen. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een raadgevend referendum waarbij het meerendeel tegen de wijziging van deze wet heeft gestemd. Daarnaast noemde hij ook de procedures die worden gevoerd ten behoeve van het recht op demonstratie en tegen etnische profilering.

Wil je meer weten over actuele mensenrechtenvraagstukken in Nederland? Kijk dan www.pilpnjcm.nl. Dit seminar is georganiseerd door de Human Rights Seminar commissie, bestaande uit Yasmine Sbai, Sarah Mourahine, Jamie Kaan, Yassir Rotbi, Esmée de Bruin en de voorzitter Neha Bagga.