Van innovatieve oplossingen tot hardnekkige criminologische issues: Common Study Sessions 2024

Deelnemers Common Study Sessions 2024

Eind mei namen enthousiaste IMARC-studenten van Erasmus School of Law deel aan de Common Study Sessions for Critical Criminology georganiseerd door de universiteit van Thracië in de bruisende stad Komotini in Noord-Griekenland. Het was voor hen een verhelderende mix van academische verrijking en levendige culturele uitwisseling. Zo hebben zij niet alleen met veel plezier studenten en medewerkers van verschillende partneruniversiteiten ontmoet, maar ook opnieuw contact gelegd met de degenen die ze de vorige keer in Athene hebben leren kennen Alex Kuzima, an IMARC student, blikt terug op de editie van dit jaar.

De presentaties en discussies bogen zich over een breed scala aan criminologische onderwerpen en toonden de verscheidenheid van het uitgebreide onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd. Van de technologische impact op criminaliteit tot kwesties rond wildlife-gerelateerde misdrijven, de breedte van de onderwerpen zorgde voor rijke, inzichtelijke dialogen - met ruimte voor verrassingen. Elke presentatie bracht unieke perspectieven naar voren en bood zowel innovatieve oplossingen als diepgaande analyses van hardnekkige uitdagingen - sommige perspectieven zorgden voor nieuwe overwegingen, terwijl andere bijdroegen aan het versterken van bestaande benaderingen.

Optimisme en bezorgdheid

“Er heerste een gezamenlijk gevoel van optimisme onder de aanwezigen, gedreven door de diversiteit van de onderwerpen en de kwaliteit van de inzichten die uit de gepresenteerde studies naar voren kwamen - we hebben een geweldige tijd gehad met het bespreken van ideeën, het geven van suggesties en zelfs het plannen van mogelijke samenwerkingen voor de komende sessies. Dit enthousiasme werd echter enigszins getemperd door een reflectieve toon van bezorgdheid onder doorgewinterde onderzoekers en professoren: de thema's en uitdagingen die door de masterstudenten van vandaag werden geïdentificeerd, weerspiegelden die van onderzoek dat meer dan twintig jaar geleden werd uitgevoerd, wat een doordachte discussie op gang bracht over het trage tempo van verandering binnen systemen en machtsstructuren, aldus Kuzima.

Van Freddo Cappuccino's tot netwerken

Naast de academische verplichtingen bood de conferentie ook voldoende mogelijkheden om van de plaatselijke cultuur en omgeving te genieten. “We brachten heerlijke uren door in de mediterrane zon, voerden levendige gesprekken met heerlijke lokale gerechten en dronken verfrissende Freddo Cappuccino's. Deze momenten van ontspanning en informeel netwerken gaven een speciale draai aan onze tijd in Komotini en maakten deze academische reis zowel productief als plezierig”, vertelt Brein.

Elisabeth Brein, IMARC programmamanager vult aan: “We willen graag de organisatoren van de Universiteit van Thracië en de deelnemers bedanken voor het feit dat ze van de Common Study Sessions for Critical Criminology een gedenkwaardige gebeurtenis hebben gemaakt. Een speciaal woord van dank voor de studiefinanciering die we ontvingen van Erasmus School of Law als bijdrage in onze reiskosten.”