Toon van Mierlo streeft naar rechtvaardigheid als nieuwe voorzitter Restitutiecommissie die adviseert over nazi-roofkunst

Toon van Mierlo

Toon van Mierlo, hoogleraar Privaatrecht aan Erasmus School of Law, zal per 15 augustus aantreden als de nieuwe voorzitter van de Adviescommissie Restitutieverzoeken Cultuurgoederen en Tweede Wereldoorlog (de Restitutiecommissie). Deze commissie adviseert over nazi-roofkunst in Nederland. De restitutiecommissie zocht twee juristen om de rol van voorzitter en lid te bekleden. Van Mierlo is verheugd de rol van voorzitter op zich te mogen nemen en op deze manier zijn motto ‘streven naar rechtvaardigheid’ in praktijk te brengen.

De Restitutiecommissie is in 2001 in het leven geroepen en is verantwoordelijk voor het behandelen van claims van nabestaanden van de Holocaust wiens kunstwerken in de jaren 1940-1945 zijn geroofd. De commissie geeft advies aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over verzoeken tot restitutie van dergelijke nazi-roofkunst. Naast een nieuwe voorzitter heeft de commissie binnenkort ook een nieuw lid, hoogleraar Rechtsgeschiedenis en Privaatrecht aan de Radboud Universiteit Corjo Jansen, waardoor de commissie weer compleet is. De Restitutiecommissie kent zeven leden en is samengesteld uit juristen, historici met kennis over de Tweede Wereldoorlog en personen met kunsthistorische en museale kennis. Benoeming geschiedt voor een duur van vier jaar door de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Morele verplichting

“Ik ben zeer vereerd dat ik dit werk mag doen, waarbij ik veel verwacht van de multidisciplinariteit binnen de Restitutiecommissie. Juridisch-technisch ligt het werk in het verlengde van mijn wetenschappelijk werk op het terrein van het goederenrecht en het burgerlijk procesrecht”, vertelt Van Mierlo over zijn aanstaande voorzitterschap. Ook heeft hij de (inter)nationale reputatie van het Nederlandse restitutiebeleid hoog in het vaandel staan: “Ik wil er alles aan doen om tezamen met de andere leden van de Restitutiecommissie die reputatie te waarborgen. Ik voel dat ook als morele verplichting ten opzichte van de vele slachtoffers en hun nabestaanden van de nazi-roofkunst. Deze kunst is een van de laatste tastbare kansen op rechtsherstel voor de oorspronkelijke eigenaren en hun erfgenamen.”

Over Toon van Mierlo

Van Mierlo is sinds 1993 verbonden als hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2016 is hij tevens hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft zijn rechtenstudie in Nijmegen gedaan en hij promoveerde in 1988 in diezelfde stad. Naast hoogleraar op twee universiteiten vervult Van Mierlo verschillende nevenfuncties. Hij is onder meer advocaat partner bij HabrakenRutten en hij treedt vaak op als arbiter in (inter)nationale arbitragezaken.