'Rethinking the dangerous in scary times’ tijdens Common Study Session Hamburg

Criminology students holding up the Erasmus School of Law flag in Hamburg

Van 14 tot 16 mei kregen criminologiestudenten van Erasmus School of Law de gelegenheid om samen te komen en interessante presentaties bij te wonen tijdens het Common Study Programme in Critical Criminology (CSP) aan de Universiteit van Hamburg in Duitsland. Het CSP wordt twee keer per jaar georganiseerd door verschillende deelnemende universiteiten en brengt universitaire docenten, onderzoekers en studenten samen om expertise en ideeën uit te wisselen over thema’s binnen de ‘kritische criminologie’. Het thema van deze voorjaarseditie was 'Rethinking the dangerous in scary times'.

Door de jaren heen is het voor studenten een verrijkende ervaring geweest om de CSP bij te wonen. Het is een gelegenheid om meer te leren, kennis uit te wisselen met collega's en nieuwe mensen te ontmoeten. Tijdens CSP-dagen in Hamburg hadden de deelnemers van Erasmus School of Law de gelegenheid om de banden met hun collega’s te versterken en tijd door te brengen met professoren. Bovendien bood de sessie in Hamburg studenten de kans om hun onderzoek te presenteren en verbeteren en konden nieuwe stemmen zich laten horen.

“We reisden vol verwachtingen naar Hamburg en keerden terug met 'koffers' vol ervaringen, vriendschappen en kennis.”

Het thema van dit jaar ‘Rethinking the dangerous in scary times’ kwam op het juiste moment. In de complexe en veelzijdige wereld van vandaag is het essentieel om stil te staan bij de vraag hoe bepaalde situaties in de maatschappij ontstaan, hoe je er als criminoloog zonder vooroordelen mee om kunt gaan en welke antwoorden te geven op duurzaamheidsvraagstukken en in overeenstemming met mensenrechten.

Volgens de deelnemers van Erasmus School of Law is de CSP elk jaar weer een bijzonder moment om te leren en mensen van andere universiteiten te ontmoeten in een rijke culturele omgeving. “Bovendien maakt het samenzijn met andere collega’s ons trots om deel uit te maken van Erasmus School of Law, vooral dankzij alle steun die ons in verschillende omstandigheden is geboden. “Uiteindelijk zijn we vol verwachtingen naar Hamburg gereisd, en zijn we teruggekeerd met 'koffers' vol ervaringen, vriendschappen en kennis”, blikken zij terug.

Het Common Study Programme

Het Common Study Programme is een samenwerking tussen universiteiten en bestaat momenteel uit vijftien universiteiten in Europa en de Verenigde Staten die afwisselend halfjaarlijkse conferenties organiseren. Het volgende Common Study Programme zal in oktober 2023 in Athene plaatsvinden.

Klik hier voor meer informatie.