Rechtbank Rotterdam | Buitengriffiers

Rechtbank Rotterdam

BUITENGRIFFIERS GEZOCHT

De rechtbank Rotterdam zoekt buitengriffiers om mee te gaan op verhoor met de rechter in het kader van de Wet BOPZ.

De buitengriffier wordt als oproepkracht gevraagd om als griffier te fungeren bij het verhoor van de rechter van patiënten in psychiatrische ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere instellingen en ook thuis bij patiënten. Na het verhoor beslist de rechter of deze patiënten al dan niet gedwongen worden opgenomen. De buitengriffier maakt tijdens het verhoor zittingsaantekeningen. Daarna worden de beslissingen van de rechter door de buitengriffier uitgewerkt in de vorm van concept (standaard)beschikkingen en kijkt de rechter deze na.

De rechtbank zoekt 2e en 3e-jaars rechtenstudenten die belangstelling hebben voor dit rechtsgebied en bijvoorbeeld het vak forensische psychiatrie hebben gevolgd.

Van de student wordt verwacht dat hij of zij in staat is alle belangrijke relevante punten te noteren. Voorts wordt van hem of haar verwacht dat hij/zij in de beschikking een korte motivering kan schrijven over de geestelijke stoornis van de patiënt en of die persoon daardoor een gevaar is voor zichzelf en/of anderen.

Met deze werkzaamheden als buitengriffier (voorbereiding, het BOPZ-verhoor en de uitwerking en (eventuele)verbeteringen)ben je ongeveer 2 dagen bezig.

De vergoeding hiervoor bedraagt € 121,- per keer.

Wil je solliciteren als buitengriffier BOPZ, stuur dan voor 18 juni 2018 je brief met CV naar c.naujoks@rechtspraak.nl of r.nieuwenhuis@rechtspraak.nl.